1 min

Tags in dit artikel

,

Het aantal klachten over online oplichtingspraktijken is vorig jaar in de Verenigde Staten verdrievoudigd. Ook de schadepost van de slachtoffers nam met een factor drie toe. Dit blijkt uit gegevens van de internetfraude unit van de FBI. In totaal kwamen er in 2002 75.063 klachten binnen bij het Internet Fraud Complaint Center (IFCC) van de FBI. Het fraudecentrum heeft 48.252 klachten doorgespeeld naar de daarvoor aangewezen autoriteiten. Dat zijn er bijna driemaal zoveel als de 16.775 klachten die het centrum in 2001 doorspeelde.

In 2002 ging er circa 54 miljoen dollar verloren aan online oplichting. Dat is meer dan drie keer het bedrag dat in 2001 verloren ging (17 miljoen dollar). De meeste fraude vond in 2002 plaats bij online veilingen, goed voor 46 procent van de klachten. Ook in 2000 en 2001 voerden online veilingschandalen de klachtenlijst aan.

Het niet leveren van betaalde goederen of juist het niet betalen van geleverde goederen staat op nummer twee in de klachtenlijst met 31 procent. Op de derde plaats staat creditcardfraude met een bescheiden twaalf procent. Mensen die zich hebben ingelaten met de zogenoemde Nigeriaanse bedelbrieven kwamen er vorig jaar het slechtst vanaf. Gemiddeld raakten de slachtoffers van deze Nigeriaanse oplichters 3864 dollar kwijt. Mensen die slachtoffer werden van identiteitsdiefstal werden gemiddeld voor 2000 dollar opgelicht.