1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Nieuwe producten zoals de Tablet PC en Smart Display kunnen de stagnerende pc-afzet een impuls geven. Met name de Tablet PC is gebaseerd op ‘solide’ technologie en de eerste verkoopresultaten zijn veelbelovend, schrijft marktonderzoeksbureau In-Stat/MDR in een nieuw rapport. De huidige beperking van de IT-bestedingen door grote ondernemingen vormt voorlopig nog wel een struikelblok. Deze bedrijven vormen de belangrijkste doelgroep voor de Tablet PC, een soort schootcomputer met aanraakscherm en al dan niet uitgerust met een toetsenbord. Volgens het onderzoek zijn tot nu toe voornamelijk systemen voor verticale toepassingen verkocht.

Een Tablet PC van Fujitsu Siemens. Type: Stylistic ST4110

Dit jaar en in 2004 verwacht In-Stat/MDR een stevige groei, hoewel Tablet PC’s dan nog steeds maar 1 tot 2 procent van de totale afzet van notebooks zullen uitmaken. In 2005 komt de groei in een versnelling waardoor het aandeel stijgt tot 3,5 procent van de notebookmarkt. Vanaf dat moment zullen Tablet PC’s een stevige deuk slaan in het segment van de ‘ultralichte’ notebooks, denken de onderzoekers.

De Smart Display is bedoeld als draadloos verlengstuk van de thuis-pc. Volgens de onderzoekers is de functionaliteit, gelet op de prijs, beperkt. Webbrowsen, e-mailen en het opvragen van pc-bestanden zullen niet veel consumenten over de streep trekken, verwacht analist Brian O’Rourke. Hij constateert dat de verkoop traag verloopt en dat zal de rest van dit jaar zo blijven.