1 min

Tags in dit artikel

, ,

Drie grote bedrijven die in de Verenigde Staten e-mailverkeer verzorgen kondigen vandaag een krachtige aanpak van ‘spam’ aan. Ongewenste, massaal verzonden elektronische post is volgens AOL, Microsoft en Yahoo een probleem van crisisachtige proporties geworden. De drie bedrijven stellen een technische standaard voor die ‘goedaardige’ berichten van spam kan scheiden. Verder willen ze onderling informatie over spammers uitwisselen. Ook sturen ze aan op federale wetgeving in de VS die specifiek is gericht op de grootste boosdoeners, die de meeste en meest schadelijke spam versturen.

Vooral de laatste zes maanden heeft een ongekend snelle groei plaatsgevonden. AOL, Microsoft en Yahoo vrezen dat hun klanten afzien van het gebruik van e-mail als hun brievenbus vrijwel uitsluitend nog spam bevat. Daarmee zou een krachtig stuk gereedschap verloren gaan, zei een zegsman van Microsoft-dochter MSN tegen de zakenkrant Financial Times.

Het drietal roept andere bedrijven op zich aan te sluiten bij hun initiatief om technische voorzieningen tegen spam te ontwikkelen. Volgens de MSN-woordvoerder bestaat er geen wondermiddel maar is een uitgebreide, veelzijdige aanpak nodig waar de hele bedrijfstak bij betrokken is. Belangrijk is dat de economische prikkel die het versturen van spam aantrekkelijk maakt, wordt weggenomen. Het leeuwendeel van de lasten wordt nu gedragen door de internetaanbieders en hun klanten.