1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Veel Nederlandse toeristen kunnen niet internetten in het buitenland doordat ze een verkeerd inbelnummer gebruiken op het vaste telefonienet. Dat concludeert het telecombedrijf KPN op basis van de vele foutmeldingen in zijn bewakingssystemen. Het betreft vakantievierders die via een vaste telefoonlijn willen internetten op hun draagbare computer. "Als zij het nationale inbelnummer niet veranderen in een internationaal nummer, krijgen zij geen verbinding, maar wij krijgen wel de foutmelding", vertelt een woordvoerster. Wie via een mobiele verbinding internet, heeft overigens geen problemen.

KPN trok vrijdag aan de bel, omdat de foutmeldingen overlast veroorzaken bij het bedrijf. "De mislukte pogingen worden bij ons geregistreerd. Als het er veel zijn, moeten we checken of er ergens een storing is. In heel veel gevallen blijkt het te gaan om een nationaal inbelnummer dat in het buitenland niet werkt.’"

Het telecombedrijf verzoekt reizigers dringend om voor vertrek te controleren of zij weten welk inbelnummer hun internetaanbieder in het buitenland hanteert. "Die internationale nummers worden ook vaak op de startpagina’s van de providers vermeld," aldus de KPN-woordvoerster. Voor reizigers die niet weten hoe ze het probleem kunnen oplossen, zit er niets anders op dan te internetten in hotels of cafés.