1 min

Tags in dit artikel

,

De online muziekruildienst Napster hoopt voor de kerstdagen weer terug te zijn als betaalde service. Het in 2001 van het web verdwenen Napster wil uitgroeien tot de grootste betaalde muziekcatalogus op internet. Roxio-baas Chris Gorog heeft voor het eerst de plannen voor de herlancering van Napster toegelicht. Zijn bedrijf nam in november vorig jaar de merknaam en de inboedel van de ter ziele gegane muziekdienst over, maar deed over eventuele plannen met Napster geen uitspraken. In mei dit jaar lijfde Roxio bovendien Pressplay in. Deze online muziekdienst was eigendom van Sony en Universal, de twee belangrijkste van de vijf grote muzieklabels. Met deze overname kreeg Roxio de beschikking over duizenden nummers. "We brengen de dingen samen die volgens ons voor de beste muziekbeleving op internet gaan zorgen", aldus Gorog. "De consument zal door ons in staat worden gesteld om te doen wat ze willen." Napster zal het straks in z’n nieuwe, betaalde vorm moeten gaan opnemen tegen de muziekdiensten iTunes Music Store, Buymusic.com en andere aangekondigde en nog aan te kondigen betaalde services. Het oude Napster is al zo’n twee jaar niet meer online, mede als gevolg van een reeks aanklachten van de grote platenfirma’s. Als eigenaars van de auteursrechten verzetten zij zich tegen het uitwisselen van muziek via internet. Op het hoogtepunt van zijn populariteit werd Napster door zestig miljoen mensen gebruikt.