2min

Tags in dit artikel

, ,

Warme zomermaanden, vakantie en een slechte economische situatie zijn duidelijk van invloed op het bereik en de populariteit van verschillende websites. Dit constateert onderzoeksbureau Multiscope met haar website bereiksmetingsysteem Visiscan. Ondanks een stijgende internetpenetratie is het bezoek aan de 100 grootste websites in juli in vergelijking tot mei met ongeveer 2 procent gedaald. Deze daling is opmerkelijk omdat deze nog niet eerder geconstateerd werd. De meest logische verklaring van de daling is de aanhoudende warmte in de zomermaanden.

De daling is het grootst bij sites in de posities 11 tot 50 (-3,0%), gevolgd door sites in de posities 51-100 (-1,3%). De top 10 sites merken het minst van de daling (-0,9%). Ook de statistieken van internet knooppunt Amsterdam Internet Exchange laten overigens een daling zien van het internetverkeer. Ondanks de geconstateerde dalende trend zijn er ook websites die wel populairder zijn geworden. De ranglijsten van Multiscope worden normaliter gedomineerd door een vaste kern van sites. Maandelijks slaagt een kleine 10 procent nieuwkomers er in om (soms éénmalig) door te dringen in de uitgebreide top 250 ranking. Het valt op dat met name sites op het gebied van ‘geld lenen’, ’tweedehands artikelen’, ‘reizen’ en ‘entertainment’ dominant zijn in deze groep nieuwkomers. Blijkbaar hebben Nederlanders door de slechte economische situatie ook meer behoefte aan het afsluiten van een lening. Voorbeelden van nieuwkomers in dit segment zijn bijvoorbeeld www.geldbutler.nl, www.geldkaart.nl, www.krapbijkas.nl en www.lenen.nl.

Dat men het wat zuiniger aandoet blijkt uit nieuwkomer domeinen.minfin.nl, waar overtollige rijksgoederen of in beslag genomen goederen verkocht worden. Ook de nog altijd voortdurende opmars van www.marktplaats.nl ondersteunt deze trend. Deze site is inmiddels een gevestigde waarde in de top 10. Het vakantiesegment weet traditiegetrouw in deze periode goed te scoren. Nieuwkomers hier zijn www.dereisgigant.nl, www.happyhome.nl en www.nachtjeweg.nl. Dat internetgebruikers in deze periode ook op zoek zijn naar ontspanning in de vorm van entertainment sites blijkt uit de opmars van www.zylomgames.com. Ook een aantal (buitenlandse) sites die te maken hebben met gokken of loterijen behoren tot de nieuwkomers in dit segment.