1 min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Rits tele.com, een bedrijf dat telefoneren via internet aanbiedt, is de strijd aangegaan met telefonieconcern KPN. Het Rotterdamse bedrijf wil dat klanten hun telefoonnummer kunnen behouden als ze naar hem overstappen. Rits tele.com stelt dat KPN weigert de nummers over te zetten en roept daarom de hulp in van telecomtoezichthouder Opta. Het gevecht om telefoonnummerbehoud spitst zich toe op klanten die gebruik maken van ADSL, een snelle internetverbinding. Als twee abonnees met elkaar bellen via internet hebben ze geen gesprekskosten. In de telefoniemarkt, waar aanbieders elkaar verdringen om de gunst van de consument, is telefoneren via internet nauwelijks ontgonnen terrein. Versatel is een grote speler op de zakelijke markt, terwijl Rits tele.com zich richt op de consumenten.

"We hebben enkele duizenden klanten", zei directeur Ytsen Kooistra van Rits tele.com maandag. Hij meent dat KPN verplicht is om voor nummerbehoud te zorgen, maar kreeg tot dusver nul op het rekest. "Heel vervelend voor onze klanten."

Rits tele.com heeft Opta gevraagd om KPN te dwingen de bewuste telefoonnummers binnen acht werkdagen over te hevelen. Verder wil het bedrijf dat KPN snel voor een structurele oplossing zorgt. Opta heeft de kwestie in behandeling, zo liet een woordvoerder maandag weten. "We proberen zo snel mogelijk met een uitspraak te komen." KPN heeft nog geen reactie gegeven.