1 min

Tags in dit artikel

, ,

Nederlandse adverteerders hebben vorig jaar meer geld uitgegeven aan reclame op Nederlandse internetsites. De nettobestedingen zijn ten opzichte van 2001 toegenomen van 20,5 miljoen euro naar 31,5 miljoen euro. Die cijfers heeft de Nederlandse poot van IAB, Internet Advertising Bureau, dinsdag bekendgemaakt. De organisatie baseert zich op gegevens van de belangrijkste marktpartijen op internet, zoals MSN, Adlink, IP en Tiscali. Ruim de helft van de bestedingen komt uit ‘banners’ en zogeheten skycrapers, verticale banners. Ondanks de groei blijft het nettobedrag voor on-lineadvertenties, voor zover bekend, nog maar 1,5 à 2 procent uitmaken van de totale bestedingen in deze branche.

De directeur van IAB Nederland, I. Beuker, zei blij te zijn met de toename en meent dat de on-linemarkt uit het dal klimt waar die in 2001 was beland. Vergelijkingen met de internethype, eind jaren negentig, zijn volgens hem niet te maken. "Resultaten werden toen vermeld op basis van de tarieven en niet op wat daadwerkelijk was ontvangen. Daar zit een groot verschil tussen." Cijfers over de bestedingen in 2003 heeft IAB Nederland nog niet. Het bedrijf werkt voor het verzamelen van gegevens samen met BBC de Media en Reclamebank.