1 min

Tags in dit artikel

,

Binnenkort kun je bij een flesje frisdrank gratis muziek krijgen dit om het aantrekkelijker te maken van het legaal downloaden van muziek. Tenminste, dat is het idee achter een mega-promotieactie die deze en volgende maand gestart wordt door bedrijven als Apple, Napster, Pepsi, McDonald’s en Coca-Cola.

De gedachte is als volgt: de offline merken willen hun imago bij de jeugd versterken en kiezen in hun strategie voor een duidelijke link tussen hun product en de favoriete muziek van hun doelgroep. Muziek roept bij mensen sterke (positieve) emoties op en is zodoende universeel inzetbaar als marketinginstrument. De online muziekverkopers zien hun kansen stijgen wanneer ze in zee gaan met bijvoorbeeld een frisdrankfabrikant, aangezien dit zal resulteren in een grotere naamsbekendheid én een stijgende afzet. De klant is ook blij, want die krijgt (een aantal van) zijn favoriete liedjes gratis. Het is dus een win-winsituatie voor alle betrokken partijen en de actie heeft dan ook een grote kans van slagen, zo verwachten de initiatiefnemers.

Pepsi heeft met Apple een deal gesloten om vanaf februari maar liefst 100 miljoen iTunes-songs weg te geven aan Pepsiklanten. Hiervoor moeten natuurlijk wel de nodige flessen leeggedronken worden. In ruil voor het beschikbaar stellen van muziek komt iTunesreclame te staan op zo’n 300 miljoen pepsiflessen. Coca-Cola begint een actie van een jaar, om haar nieuwe muziekdownloadsite cokemusic.com te promoten bij het grote publiek.