1 min

Tags in dit artikel

, ,

Futuremark Corporation heeft informatie vrijgegeven over de nieuwe versie van 3DMark. 3DMark is een populair benchmarking-programma, waarme de prestaties van grafische kaarten kunnen gemeten worden.

Een woordvoerder van Futuremark wist te vertellen dat de nieuwe versie van dit programma een volledig DirectX 9-compliante grafische kaart vereist, met beschikking over minstens Pixel Shader 2.0. 3DMark heeft eerder de DirectX 9-shaders geïntroduceerd en zal nu deze technologie naar een hoger niveau tillen.

De huidige versie van het programma verscheen in het voorjaar van 2003 en maakte slechts gebruik van enkele Pixel Shaders 2.0 en Vertex Shaders 2.0. Daarenboven werd Futuremark er door Nvidia van beschuldigd oneerlijke benchmarks te maken door de rendering paths niet optimaal te implementeren.

De volgende generatie 3DMark gebruikt een nieuwe 3D-engine, welke op een dynamische manier HLSL-shaders opbouwt. Dit is een techniek die men in toekomstige games zal kunnen terugvinden.

Het bedrijf heeft echter niet laten uitschijnen of deze nieuwe versie ondersteuning zal bieden voor Pixel/Vertex Shader 3.0 technologie, die ondersteund wordt door de nieuwe Nvidia GeForce 6800 Ultra.