1 min

Tags in dit artikel

,

Het lijkt erop dat de strijd om de grootste zoekmachine te worden in China is losgebarsten. Zowel zoekgiganten Google als Yahoo hebben geïnvesteerd in Chinese zoekmachines.

Google deed dit vorige week al. Google investeerde toen namelijk in de Chinese zoekmachine Baidu.com. Zelf meent Baidu een van de grootste Chinese zoekmachines te zijn. En, ondanks dat er geen concrete plannen voor zijn, lijkt het erop dat Baidu binnenkort de New Yorkse beurs gaat betreden. Analisten geven aan dat Google met de investering wel eens de strijd aan wilt gaan met Yahoo die al in de Chinese markt zit. Kenners zeggen dat deze markt volgend jaar zo’n 111 miljoen gebruikers zal hebben.

Ook al zat Yahoo al in de markt, ze hebben nu een grote plek ingenomen door een eigen zoekmachine te lanceren. De zoekmachine met de pretentieuze naam Yisou. Yisou betekend vrij vertaald "de nummer één zoekmachine". Yisou is onafhankelijk van de Chinese portalsite van Yahoo. En door de schone interface (wat Google zo populair heeft gemaakt) hoopt het de Chinezen te veroveren.

Hoe Yisou om zal gaan met de censuur die de Chinese overheid gebied is onduidelijk. Een woordvoerder van de Chinese regering, die vaak sites met politieke inhoud blokkeert in zoekresultaten, zei dat de regering zoekresultaten niet wilt beïnvloeden, maar dat "ieder bedrijf in China uiteindelijk de Chinese wet en regelgeving moet opvolgen".