2min

Tags in dit artikel

, , ,

De naamsbekendheid van het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is onder de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder gestegen van 13% in oktober 2003 naar 19% in april 2004. Dit betekent een significante stijging in de landelijke bekendheid van Thuiswinkel Waarborg, het keurmerk van bedrijven die producten en diensten via internet, catalogus, post, etc. verkopen aan consumenten. Dit blijkt uit onderzoek dat TNS NIPO in samenwerking met Thuiswinkel.org in het najaar van 2003 en het voorjaar van 2004 heeft uitgevoerd.

In de leeftijdscategorie van 18 tot en met 34 jaar is het Thuiswinkel Waarborg het meest bekend; één op de drie Nederlanders in die leeftijd kent het keurmerk. Als belangrijkste doelen van het keurmerk worden de veiligheid (van persoonsgegevens) en garantie voor goede levering genoemd.

Wijnand Jongen, directeur van de branchevereniging Thuiswinkel.org is erg blij met de stijging van de landelijke bekendheid van het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Jongen: ‘Consumenten kiezen bewust voor internet als nieuw bestel- en koopkanaal. Het vertrouwen in kopen op afstand blijft verder toenemen, wat niet in de laatste plaats te danken is aan de groeiende bekendheid van het consumenten keurmerk Thuiswinkel Waarborg’. In 2003 kochten Nederlanders voor 2,5 miljard euro aan producten en diensten (bron: Blauw Research/Thuiswinkel.org, april 2004).

Ook volgens Wally Tas, projectleider bij TNS NIPO, is dit een goed resultaat gezien de inspanningen die Thuiswinkel.org levert om de landelijke bekendheid van het Thuiswinkel Waarborg – vooral ook buiten het huidige thuiswinkelpubliek – te vergroten. Een keurmerk werkt drempelverlagend voor consumenten die nu nog geen aankopen ‘op afstand’ doen. Zowel onder de huidige ’thuiswinkel consumenten’ als de ‘niet-thuiswinkel consumenten’ is de bekendheid met het keurmerk toegenomen; in de laatste groep is de bekendheid zelfs verdubbeld.