2min

Tags in dit artikel

,

Onlangs heeft het bedrijf IZITO een nieuwe Nederlandse zoekmachine online gezet. Deze meta-zoekmachine moet het zoeken op internet versnellen en vereenvoudigen. Het zoeken moet makkelijker worden doordat je met de IZITO zoekmachine resultaten kan organiseren, aanpassen en zelfs parkeren om later te bekijken. Dit is mogelijk door de door het bedrijf zelf ontwikkelde "rich user interface".

IZITO heeft met deze zoekmachine een zoekmachine die goed aansluit op de verlangen van de huidige internetters. Uit een onderzoek is namelijk gebleken dat tegenwoordig zoeken vaak niet meer bestaat uit simpelweg zoeken, kijken, klikken, klaar. Vaak komen internetters echter terug naar de zoekpagina. Wanneer je dit doet is de rich user interface van IZITO zeer handig.

“Met de IZITO interface nemen we het feitelijke zoekgedrag als uitgangspunt en ondersteunen dat met de nieuwste technieken”, zegt Hans van den Berg, één van de oprichters van IZITO. “Want een zoekmachine moet aansluiten bij het gedrag van de gebruikers en niet andersom. De interface moet zo natuurlijk mogelijk aanvoelen. Komend najaar gaan we daar nog een stap verder in, door menselijke intelligentie direct te gebruiken in het zoekproces.”

De zoekmachine, die zoekt met Google, Yahoo, MSN, Altavista, Teoma, Wisenut, AlltheWeb, Kobala, is naast de site ook te gebruiken via de deskbar.

Over de zoekmachine, die de komende 3 maanden nog in testfase zal verkeren, zegt het bedrijf zelf:

Quote:

De naam iZito is een combinatie van het Engelse woord "I" = "Ik" en het Griekse woord "Zito" = "Zoeken". iZito staat dus voor "Ik Zoek".

Elke Internet zoekopdracht presenteert enorm veel zoekresultaten. iZito versnelt en vereenvoudigt het zoeken naar de juiste resultaten. Hiervoor maakt iZito onder andere gebruik van Rich User Interface (RUI) presentatie technologieen. Deze technologie stelt de gebruiker in staat om op eenvoudige en snelle wijze door de gecombineerde zoekresultaten van meerdere zoekmachines te screenen, binnen dezelfde pagina (Single Page Layout). De resultaten worden getoond in vensters die individueel te openen, te sluiten, te verwijderen en zelfs te parkeren zijn. Ook kan gekozen worden om de zoekresultaten te presenteren in meerdere kolommen, waardoor er direct meer zoekresultaten gepresenteerd worden.

In het najaar volgt er een versie waarin de menselijke intelligentie een pro-actieve rol gaat spelen in het zoekproces onder de noemer "Personalized Human Intelligence Search".