2min

Tags in dit artikel

, ,

Zoals eerder deze week al op Tweakzone werd gemeld, heeft Microsoft gisteren haar nieuwe zoekmachine gelanceerd. De zoekmachine is momenteel in beta-fase

C|NET testte de zoekmachine en kwam tot de volgende conclusies:

Technologie
Na een aantal zoekopdrachten blijkt dat de zoekmachine goede resultaten geeft die vergelijkbaar zijn met die van de concurrenten.
De zoekmachine heeft een index van 5 miljard documenten en doet daarmee niet onder voor ander zoekmachines.
Microsoft heeft een handige feature toegevoegd die ander zoekmachines nog niet hebben. Zo kan de gebruiker met de zogenaamde Search Builder de resultaten filteren op recentheid van de webpagina en populairiteit.

voorbeeld van de SearchBuilder (klikbaar)

Impact
Verwacht wordt dat de nieuwe zoekmachine niet direct een grote impact zal hebben op het publiek. De trouwe gebruikers die bijvoorbeeld de zoekfunctie van het MSN-portal gebruiken zullen de zoekmachine wel trouw blijven.
Zodra het nieuwe zoekalgoritme uit de beta-fase zal komen, zal Microsoft naar verwachting een flinke marketingcampagne gaan houden, om klanten van hun concurrenten af te snoepen.

Potentieel
MSN Search heeft wel degelijk potentieel als Microsoft zich zal richten op de verdere ontwikkeling van hun algoritme en innovatie opties voor de zoekmachine.
Opties als Desktop Search, Lokale Search en gepersonaliseerde Search zijn een mooie extra voor MSN Search, maar aangezien de concurrenten dit ook hebben, zullen deze opties niet het verschil maken.

Het ziet er dus naar uit dat Microsoft een stevige basis heeft gelegd voor de strijd die ze aan zullen moeten gaan met bijvoorbeeld Yahoo en Google.
De gebruiker zal uiteindelijk bepalen wie als winnaar uit deze strijd komt.