2min

Tags in dit artikel

, , ,

Sony heeft Zaterdag haar nieuwe handheld console, de PSP uitgebracht in Japan.

Het bedrijf heeft 200,000 produkten kunnen verzenden door heel Japan, en vrij verbazingwekkend was het aantal mensen die in de rij stonden voor de PSP.
Winkels opende eerder als normaal, en werden verbaasd door het aantal mensen dat al in de rij stond voor de PSP.

Tot nu toe heeft Sony de PSP aleen in Japan gelanceerd, maar heeft plannen om 3 millioen PSP’s naar Noord Amerika en Europa te sturen.
Er zullen aan het eind van de maand alvast 500,000 produkten verstuurd worden naar Europa en Noord Amerika.

Sony’s competitie bestaat vooral uit Nintendo, welke ook veel invloed heeft op de handheld markt.

Beide bedrijven zijn voor beide kanten een grote bedreiging, maar zeggen dat ze een andere kijk hebben op klanten. Sony zegt dat Nintendo niet geintereseerd is in grootschalige competitie, terwijl Nintendo melde dat ze voor het minder-ervaren technologisch publiek gaan.

Voor de minder-ervaren gebruikers, heeft Nintendo haar handheld gaming console, de Nintendo DS, met touch screen en wireless e-mail extra’s.

Sony, aan de andere kant, richt zich meer op het jongere publiek met de laatste technologie in graphics, en wil een betere standaard naar voren brengen in de wereld van mobiel gamen. Terwijl Sony probeert de markt te revolutioneren, mikt Nintendo op de minder ervaren klanten, die zich niet zo interesseren in de laatste technologieen.

Nintendo heeft een groot deel van de Amerikaanse markt al ingenomen, met 1 millioen verkochte produkten in de eerste week. Om de grote vraag aan te kunnen, verzend Nintendo will niet de verwachte 2 miljoen, maar 2.8 miljoen producten. De Nintendo DS portable gaming console kost op dit moment $137.00 in Amerika.

Nintendo heeft in de planning staan om vijf miljoen produkten te versturen rond maart 2005. volgens analisten, is er een risico voor Nintendo dat ze verkopen op de GameBoy Advance mis gaan lopen, welke inhoud dat ze niet veel winst zullen maken ondanks de hoge vraag ernaar.

Analisten voorspellen dat Sony met hun PSP technologie, een kleine voorsprong heeft op de competitie. Sony heeft ook de verkoop prijs omlaag gehaald van de PSP handheld, welke moet zorgen voor een betere plaats in de markt.

Sony’s PSP word voor $190.00 in Japan verkocht, welke, volgens Japanse gaming magazines, een zeer goede prijs is voor wat Sony bied met hun PSP.

Ondanks de grote vraag, lijkt het alsof de portable gaming industrie niet meer zo in trek is, en analisten voorspellen dat zowel Nintendo als Sony aan minder winst moeten gaan denken dan wat op dit moment gepland staat.