2min

Tags in dit artikel

, ,

In 2004 is de digitale muziekmarkt goed op gang gekomen, zo blijkt uit een rapport van de internationale branchevereniging van platenmaatschappijen IFPI dat afgelopen woensdag is verschenen. De platenmaatschappijen spraken ook voor het eerst van "significante omzetten", dat wil zeggen dat het om enige honderden miljoenen dollars gaat.

In Europa en de Verenigde Staten hebben consumenten een ruime 200 miljoen liedjes van internet gehaald, dat tegenover 20 miljoen in 2003. Er wordt geschat door onderzoeksbureau Jupiter dat de digitale muziekmarkt vorig jaar ongeveer 330 miljoen dollar waard was en dat dat dit jaar het dubbele zal zijn.

Jarenlang heeft de muziekindustrie geleden onder het massale illegale gekopieer via internet en dit blijkt nog steeds een groot probleem te zijn, maar de juridische stappen die vorig jaar zijn gezet werken wel. Zo stelde IFPI.

John Kennedy, IFPI voorzitter zei; "De grootste uitdaging voor de muziekindustrie is altijd geweest dat het makkelijker wordt om muziek te kopen in plaats van het te stelen". De branche zal zich optimaal moeten inspannen om het legale muziekaanbod op internet zo groot mogelijk te maken, helemaal nu er steeds meer consumenten bij komen.

Zo zijn een aantal websites dat liedjes verkoopt in een jaar enorm omhoog geschoten. In 2004 waren er ruim 230 websites terwijl dat er in het jaar ervoor nog maar 50 waren. Dit heeft ook te maken met de populariteit van draagbare muziekspelers zoals o.a. de iPod en mubiele telefoons met MP3 spelers.

IFPI is overtuigd dat de digitale muziekmarkt nog veel meer zal groeien,"Eindelijk is de dreiging veranderd in een kans".