2min

Tags in dit artikel

,

Microsoft heeft gisteren de zoektechnologie Inktomi van Yahoo definitief omgewisseld met haar eigen, intern ontwikkelde, technologie. Komende tijd zal Microsoft een grote advertentiecampagne starten om gebruikers van o.a. concurrent Google naar zich toe te trekken.

MSN, heeft in 25 landen het MSN portal gerestyled en de nieuwe zoektechnologie in de portals geïntegreerd. MSN search is nu het hoofdonderdeel geworden van de portals en zal tevens het onderwerp zijn van de nieuwste reclamecampagne die op televisie, in kranten, op het internet en als buitenreclame te zien zal zijn.

Adjunct directeur Christopher Payne van MSN Search wilde niet kwijt hoeveel er zal worden uitgegeven aan de reclamecampagne, maar meldde wel dat zeker 90% van alle Amerikanen, Britten en Japanners de reclamecampagne op één of andere manier zal zien.
De televisiereclame’s zullen onder andere met de Super Bowl en de Oscar en Grammy uitreikingen te zien zijn.

Met de strijd om de gebruiker, begint ook de strijd om de adverteerders. Microsoft gebruikt momenteel Yahoo’s Overture Services voor het plaatsen van advertenties en heeft aangegeven voorlopig nog gebruik te willen maken van deze service. Het contract loopt echter af in 2006 en MSN heeft probeert de laatste tijd ook meer zelf advertenties te verkopen. Verwacht wordt dat er dit jaar in de commerciële zoekadvertenties ongeveer 5 miljard euro om zal gaan.


De nieuwe search is beter geïntegreerd in het gerestylede MSN portal

Op het moment is Google in deze markt leider, maar ziet deze voorsprong langzaam afnemen. In december 2004 had Google 34,7% marktaandeel tegen 35% in december 2003. Yahoo steeg van 27% naar 31,9% en MSN ging van 15,4% naar 16,3%.

MSN’s strategie om gebruikers naar zich toe te trekken is het geven van antwoorden op zoekvragen in plaats van een hele hoop links. Ook Google, Yahoo, Ask Jeeves en Answers.com proberen dergelijke antwoorden te geven, maar MSN denkt dat beter te kunnen door haar Encarta encyclopedie in de zoekmachine te integreren.

MSN zal de gebruiker van de zoekmachine toegang geven tot 40.000 artikelen en meer dan 1,5 miljoen feiten die te vinden zijn in Encarta. Verder zoekt en speelt MSN naar streaming muziek en is een gelokaliseerde zoekoptie genaamd ‘near me’ toegevoegd.

Tot nog toe heeft het project Microsoft ongeveer 100 miljoen dollar gekost, maar het bedrijf ziet deze uitgaven pas als een eerste stap. "We zijn het enorm enthousiast dat we het nieuwe platform hebben en er snel aanpassingen aan kunnen doen. Gebruikers kunnen heel veel aanvullingen van ons verwachten", aldus Payne.

De zoekmachine is hier te vinden.