2min

Tags in dit artikel

,

Op termijn boeken meer dan de helft van alle Nederlanders hun vakantie via internet. De extreme groeicijfers die enkele jaren geleden konden waargenomen worden zijn inmiddels afgevlakt, maar toch blijft de internetreismarkt flink groeien.

Dinsdag zei Ad Schalekamp: "Ik denk zeker dat er nog ruimte is in de markt". Schalekamp is via TNS NIPO betrokken bij het Continu Vakantie Onderzoek. "Vorig jaar werd 35 procent van de reizen geboekt via internet, tegen 1 procent in 1999. Ik verwacht dat 50 procent of meer uiteindelijk heel wel mogelijk is", aldus Schalekamp.

De reisorganisaties zijn natuurlijk druk bezig met plannen om deze groeimarkt aan te boren. D-Reizen, ebookers.nl, Kras, vliegtarieven.nl en weekendjeweg.nl zijn enkele bedrijven die hun internetboekingen stimuleren.

Expedia.nl kondigde aan dat ze de nummer één willen worden wat betreft boeken van reizen via internet. A. Closenberg, baas van de Nederlandse Expedia-verstiging zou om dit te realiseren ongeveer drie jaar tijd nodig hebben.
In de zomer veilt het bedrijf een maand lang enkele reizen. Vanaf 12.30 begint de veilingklok te lopen, en daalt de prijs van de reisaanbieding. Wie het eerste biedt, koopt de reis. Hiermee hoopt het bedrijf klanten te lokken.

"Dit bedrijf heeft een enorme kennis, techniek en geld. Het is een bedrijf dat heel veel kan en ze maken een goede kans op succes", aldus Schalekamp. Ooit stond het bedrijf onder Microsofts hoede, maar sinds 1999 zijn ze zelfstandig begonnen.

Thomas Cook, één van de grootste reisondernemingen maakt zich voorlopig nog geen zorgen om Expedia.
"Hun ambitieniveau is goed, maar de concurrentie is hevig", weet een woordvoerster van Thomas Cook. "Er zijn meerdere partijen in de markt en niemand zit stil."
Ook Thomas Cook heeft meer vertrouwen in internetboekingen. Volgens hen heeft de consument ook steeds meer vertrouwen gekregen in Internet, dat valt dan ook zeer goed te merken.