1 min

Tags in dit artikel

, ,

Anti-virusbedrijf Symantec is naar het gerecht gestapt om de rechter een uitspraak te laten doen over het feit of HotBar wel of geen adware is. Symantec hoopt zich hiermee in te dekken tegen eventuele toekomstige rechtzaken van HotBar.

HotBar is een toolbar die gemaakt wordt door een dochteronderneming van Microsoft, genaamd HotBar.com. HotBar is een aanvulling op e-mail clients en browsers en is voornamelijk gericht op kinderen. De toolbar biedt links naar onder andere smileys, zoekmachines en skins.

De toolbar houdt echter ook bij welke pagina’s de gebruiker bezoekt en heeft ook een autoupdate. Sommige gebruikers vinden het daarnaast ook lastig om de software goed van hun computer te verwijderen. Volgens Spyware onderzoeker Ben Edelman installeert HotBar zichzelf via banners op kindersites. Volgens hem combineert HotBar pop-up advertenties met andere vormen van advertenties, zoals automatisch verschijnenden sidebars, desktop iconen en explorer schermen.

Afgelopen maand liet HotBar middels een brief aan anti-spywarebedrijf Sunbelt Software weten dat het niet gediend was van het feit dat Sunbelt de toolbar als ‘low risk adware’ had geclassificeerd. Symantec wil zich tegen dergelijk acties en mogelijke rechtzaken indekken door nu aan de rechter te vragen of HotBar spyware/adware is.
Als de rechter Symantec gelijk geeft zal Symantec de HotBar als spyware gaan aanmerken, zodat Symantec’s software de HotBat automatisch kan verwijderen.