1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

Naar aanleiding van een bericht van The Inquirer zijn een aantal technische specificaties naar voren gekomen betreft op opvolger van de X1800: de R580.

De nieuwe 580-core beschikt over een heuse 48 pixel shaders en zal het moeten doen met slechts 16 pixel pipelines. Vergeleken met de R520-core is deze verandering ronduit ingrijpend. De R520 beschikt namelijk over 16 pixel shaders en 16 pipelines.

Afgelopen september beweerde ATI al dat meer pixel-berekeningen per kloktik belangrijker zijn dan meer textures per kloktik. ATI’s visie hierop wordt dus waargemaakt met de 48 pixel shaders. Per kloktik zullen dus door middel van de 16 pipelines 16 textures worden berekend, terwijl de pixels shaders dan 48 pixels per kloktik voor zich nemen.

De huidige G70 chip van nVidia heeft 24 shaders en een respectievelijke 16 pipelines. Verwacht wordt dat nVidia haar G71 chip zal opkrikken naar 32 pixel shaders en 32 pipelines, volgens The Inquirer.

Hierbij moet echter wel vermeld worden dat dit enkel een vermoeden is van The Inquirer, er zijn geen keiharde feiten voor een bevestiging hiervan.