2min

Tags in dit artikel

, ,

Het begon allemaal met een zwart-wit televisie. Toen kwam er de kleurentelevisie, de computer werd uitgevonden en die gekte sloeg over op de mobiele telefoons. Tegenwoordig gaan ze nog een stapje verder met interactiviteit op dergelijke platforms. Het TV bankieren van Rabobank is hier een mooi voorbeeld van…

Als eerste Nederlandse bank introduceert Rabobank "TV bankieren", zo vernamen we via een persbijeenkomst in MediaPlaza te Utrecht. Vanaf januari 2006 zal de dienst voor klanten beschikbaar zijn.

Als de Dichtbijbank van Nederland willen ze zo persoonlijk contact met hun klanten behouden. Nu maken ze daarom gebruik van TV. Daarmee denken ze invulling te geven aan de persoonlijke dienstverlening en een bedrage te leveren als de toonaangevende bank van Nederland.

Er zijn verschillende interactieve video’s te zien op de site van Rabobank die informatie geven middels een gesproken dialoog over hypotheken, zorgverzekering, levensloopregeling en het starten van een bedrijf.
Binnen hier en enkele maanden zal de website volledig vernieuwd worden en zal de video een nog grotere rol gaan krijgen.

Na succesvolle tests tijdens de Tour de France en Rabo Trophy met meer dan 1 miljoen bekeken video’s en 100.000 bekeken demonstraties internetbankieren komt Rabobank nu met Rabobank televisie. Via de afstandbediening van de televisie zal kunnen gebruik gemaakt worden van deze dienst.

CommunityTV is een andere innovatie ontwikkeling. Dit zijn interactieve TV platforms in lokale gemeenschappen. Met de Rabobank adviseur is een interactieve videocommunicatie mogelijk op zo’n platform. Deze videocommunicatie loopt via webcam, teleportatie en videocontact met het servicecentrum.
Ook worden er tests gedaan van videocommunicatie met de dokter, notaris of andere inwoners.

De inwoners kunnen zelf video’s plaatsen van bijvoorbeeld de sportprestaties, optredens van een lokaal popidool, carnaval, gemeentezaken zoals voorlichting en dergelijke. Ze kunnen dan vervolgens reageren op de video’s.
In samenwerking met Philips, Achmea, Innoventia en het MKB doet Rabobank een proef met CommunityTV in Nuenen.

Deze initiatieven zijn natuurlijk slechts mogelijk doordat klanten massaal gebruik maken van het Internet en de telefoonlijn. Zo voor bijvoorbeeld overboeken, sparen, beleggen en opnemen van geld.
Rabobank heeft meer dan 2,6 miljoen klanten die via internet, mobiel of telefoon bankieren. De meesten gebruiken het zelfs wekelijks of zelfs meer.