3min

Tags in dit artikel

,

Directions on Microsoft is een studiebureau dat als doel heeft het analyseren van de softwaregigant. Zij publiceren jaarlijks een lijst met de tien uitdagingen voor Microsoft voor het komende jaar.

Als je de lijst voor 2006 bekijkt zie je dat er een belangrijke plaats is gereserveerd voor Windows Vista en de Xbox 360.

Xbox 360
Dat de Xbox360 op de lijst staat is in zekere zin wel opmerkelijk. Directions on Microsoft besteedt voornamelijk aandacht aan de zakelijke producten van Microsoft. Deze nieuwe console krijgt toch een plaatsje in de lijst, wat vooral te maken heeft met de grote investeringen in het Xbox-platform.
Microsoft zelf hoopt dat de Xbox-afdeling tegen juli 2006 winstgevend wordt, al plaatst het studiebureau hier wel vraagtekens bij.
Het gebrek aan overtuigende gametitels en extreme voorraadtekorten betekenden dat de Xbox niet zo goed verkoopt als vooraf verwacht werd.

Volgens analist Matt Rosoff vereist winstgevend worden de lancering van een grote softwaretitel, terwijl tegelijkertijd de PlayStation 3-marketingcampagne moet worden weerstaan.
Rosoff laat dus weten dat in het ergste geval de Xbox-afdeling nog jaren verlies kan maken…

Windows Vista
Het studiebedrijf is daarbij ook erg kritisch over de marketing van Windows Vista. Windows Vista moet in de tweede helft van 2006 verschijnen, maar volgens Directions on Microsoft legt Microsoft de verkeerde klemtonen en worden de zakelijke voordelen van het nieuwe besturingssysteem nauwelijks aangehaald.
Ze leggen een te grote nadruk op de mooie grafische effecten en functies voor consumenten. Daardoor verslapt de aandacht voor andere belangrijke secties.

Analist Rob Helm meent dat Microsoft eens moet uitleggen waarom de consument Windows Vista nodig heeft. Microsoft moet naast Visual Studio 2005 ook meer tools uitbrengen, zodat ontwikkelaars Vista-toepassingen kunnen bouwen.

Online strategie?
Directions on Microsoft heeft ook zo zijn bedenkingen bij Microsoft’s online strategie. Ze willen het duidelijk opnemen tegen Google. Op dit vlak presenteerden ze diverse vernieuwingen. Hiermee heeft het bedrijf echter nog geen resultaten geboekt.

Het moet in 2006 nu of nooit gaan worden. Want anders zou het slecht kunnen aflopen. Het grootste gevaar is dat Google reclame-inkomsten van MSN blijft afsnoepen.
Op termijn zou het ook kunnen dat Google diensten gaat aanbieden die rechtstreekse concurrentie voor Microsoftproducten kunnen worden.

KMO-producten
Volgens de analisten moet Microsoft ook heel erg dringend zijn diverse KMO-producten gaan gelijktrekken.
Op dit moment lopen er vier aparte softwareplatforms naast elkaar. Dit zijn er volgens Directions on Microsoft teveel.
Nog enkele aandachtspunten zijn duidelijkere roadmaps en licentiehervormingen.

Veiligheid!
Het bureau roep Microsoft ook op om nu eindelijk consequent te zijn over veiligheid. Op dit moment krijgen ontwikkelaars nog teveel ruimte om onveilige applicaties te bouwen.
Tenslotte vindt Directions on Microsoft het ook belachelijk dat Microsoft het niet aandurfde om de rootkit die SonyBMG verborg op bepaalde muziekcd’s te veroordelen.

De lijst

De 10 uitdagingen
Windows Vista naar de bestuurskamer
Toepassingen moet veiliger en betrouwbaarder
Meer duidelijkheid op bepaalde toepassingen
Meer aandacht op nieuwe tools
Nieuwe online-strategie
Zoek de middenweg tussen kleine en grote ondernemingen
Betere herschikking softwareplatforms
Duidelijkere Roadmaps
Laat Xbox 360 niet doodbloeden
Aandacht voor licenties en vergunningen

Om de hele lijst te bekijken (in het engels) klik hier