Abonneer je gratis op Techzine!

Iedereen denkt het wel eens: "wat voor een asociale nerds zijn die tieners die urenlang zitten te internetten?", maar uit recente onderzoeken, gemeld door het wetenschappelijk blad NewScientist, blijkt dat zij helemaal niet asociaal en teruggetrokken zijn. Integendeel, tijdens het chatten ontwikkelen zij juist de sociale vaardigheden en het maatschappelijk bewustzijn.

Ouders van tieners die vaak voor hun computer zitten te chatten zijn bang dat hun kinderen individualistisch en egocentrisch worden, dat ze sociale contacten uit de weg gaan en dat ze nooit maatschappelijke betrokkenheid zullen ontwikkelen.

Uit twee onderzoeken van online ontmoetingsplaatsen die vooral bezocht worden door jongeren, blijkt echter het tegendeel.
Het blijkt enkel dat internet een vervanging is van plaatsen waar jongeren elkaar vroeger buiten ontmoetten. Zo is er vaak minder contact in parken en winkelcentra, maar meer in chatrooms en op forums.
De onderzoekers ontdekten dat regelmatige gebruikers van chatrooms op internet veel meer maatschappelijk betrokken zijn dan hun leeftijdsgenoten die veel minder tot zelfs niet chatten.

Een grote afschrikking van het chatten, vooral voor ouders dan, zijn de berichten van seksueel misbruik en afpersing van mensen (mannen) die zich voordoen als tiener. De onderzoekers stellen dat het hier echter gaat om een zeer klein percentage van de internetgebruikers en dat het zeker niet zorgwekkend is.

Danah Boyd, een onderzoekster uit California, stelt daar tegenover dat de meeste tieners op internet actief zijn om contact te krijgen met schoolgenoten en mensen die dezelfde belangstelling hebben. Meestal is er helemaal geen sprake van contacten met vreemden. Bovendien negeren jongeren meestal het contact als vreemden ook degelijk ongewenst contact zoeken.

Wél moeten de ouders hun kinderen blijven waarschuwen voor pedofielen en stalkers op internet, echter is het helemaal fout als je als ouder de internettijd van je kinderen gaat beperken omdat die dan allerlei mogelijkheden missen om hun eigen identiteit, hun sociale vaardigheden en leiderschapscapaciteiten te ontwikkelen.

Het blijkt ook nog dat een op de vijf Amerikaanse tieners een weblog heeft. Het bijhouden van een dergelijk internetdagboek is volgens David Huffaker van Northwestern University een goede manier voor het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden.
Volgens Huffaker leren bloggers hoe ze een verhaal moeten opbouwen en hoe ze contacten onderhouden met anderen.