2min

Tags in dit artikel

, ,

De website PS3 portal heeft vorige week op haar site een aantal nieuwe details gemeld over de interface van Sony’s PlayStation 3. Daaruit blijkt dat één van de zeven hulpprocessors is gereserveerd voor het besturingssysteem van de console.

Net als bij de Xbox 360 zal er bij de PlayStation 3 constant een besturingssysteem op de achtergrond draaien. Bij de Xbox 360 is dit het ‘Dashboard’ dat middels de grote knop op de controller op ieder gewenst moment is op te roepen. Bij de PS3 zal dit waarschijnlijk een paneel worden wat aan de zijkant van het scherm zal verschijnen.

In dit paneel zouden een videochat en voicechat zitten, waarin met meerdere mensen gecommuniceerd kan worden, of dat nou in het spel zelf is of buiten het spel. Ook is er nog een soort van berichtenservice, waarin PS3 elkaar berichten kunnen sturen.

Net als bij de Xbox 360 zal deze functie heel wat van de aanwezige hardware eisen. Zo zou er 64MB van de aanwezige 256MB XDR geheugen en 32MB van de aanwezige 256MB GDDR3 geheugen ingezet moeten worden voor deze functie. Zoals gezegd zal er ook constant één van de zeven zogenaamde Synergistic Processing Elements (SPEs) ingezet worden. Indien nodig heeft de paneelfunctie ook een voorrangsstatus, waarbij er, wanneer nodig, nog een extra SPE ingezet kan worden.

Teruggerekend naar percentages houdt dat ongeveer in dat 25 procent van de aanwezige processorkracht en 18,75 procent van het aanwezige RAM geheugen puur en alleen gereseveerd is voor de interface. Omdat er wanneer nodig ook nog een extra SPE gereserveerd wordt voor het uitvoeren van de content in het paneel moet daar al rekening mee worden gehouden in de ontwikkeling van games. Zo kan een singleplayerspel wel op pauze gezet worden, maar bij multiplayer games moet de actie gewoon doorgaang, terwijl de twee SPEs druk aan het rekenen zijn. Dat mag echter geen impact hebben op het spel.

Het is momenteel nog onduidelijk of een derde SPE gebruikt gaat worden voor het aansturen van de Blu-ray speler, maar duidelijk is wel dat de complexe architectuur van de PS3 voor een hoop nieuwe uitdagingen zorgt, zowel voor Sony zelf, als voor haar software- en hardwarepartners.