2min

Tags in dit artikel

, , ,

Terwijl de overheid zelf hard bezig is met het verbeteren van haar digitale diensten, heeft het nu ook een intentieverklaring met het bedrijfsleven getekend, waarin beide partijen gaan proberen om de Nederland meer bewust te maken van de risico’s bij het gebruik van digitale middelen.

De intentieverklaring is getekend door het ministerie van Economische Zaken, ECP.NL, Microsoft, KPN, de Waarschuwingsdienst, De consumentenbond, UPC, Kennisnet, TPG Post, VNO-NCW en de ANWB. Vanuit deze intentieverklaring worden er de komende tijd een tweetal projecten opgestart, namelijk de DigiRaad en de DigiQuest.

DigiRaad
Als eerste is er dus de DigiRaad. Deze raad kan worden gezien als het jongerenonderdeel van Digibewust. De raad, die zal bestaan uit jongeren tussen de 12 en 18 jaar gaat minister Brinkhorst van Economische Zaken adviseren over het feit hoe hij maatregelen kan nemen om het internet veiliger te maken voor jongeren. Daarnaast zal de DigiRaad nieuwe filmpjes, quizzen, spelletjes en websites gaan testen die deel uitmaken van Digibewust.

Aangezien jongeren het internet op een heel andere manier gebruiken dan ouderen, is er besloten om de jongeren actief te betrekken bij de besluitvorming rond deze zaken. Momenteel is alleen de zestienjarige Raymond Roodbol lid van de raad, maar er is nog plaats voor elf andere leden. Jongeren die in de Raad willen plaatsnemen kunnen zich tot 30 april aanstaande aanmelden op de site van de DigiRaad. Onder andere MSN, Kennisnet, Kidsweek en Kaboem werken mee aan de promotie van de DigiRaad.

DigiQuest
Als tweede is er de DigiQuest, wat wederom een project is voor jongeren. Na de zomer zal er een grote digitale speurtocht opgestart worden, waarin jongeren op een interactieve manier kennis kunnen maken met de goede en minder goede kanten van het internet. Net als bij de DigiRaad zullen een aantal bedrijven en jongerenmedia volop aandacht schenken aan deze speurtocht en de verwachting is dat er enkele honderdduizenden jongeren bereikt kunnen worden. Uiteraard zal de Quest eerst uitvoerig getest gaan worden door de DigiRaad.

Meer over de Digibewust campagne is te vinden op de website.