6min

Tags in dit artikel

, , , , ,

De website Kikizo games heeft een mooi interview gehouden met Peter Moore, die aan het hoofd staat van Microsofts Game afdeling. Moore sprak over grotere harde schijven, backwards compatibility, de PlayStation en cross-platform games.

Microsoft wil gamesbusiness laten groeien, maar samen met concurrenten
De Xbox 360 is een directe concurrent van de Sony PlayStation 3 en Nintendo Wii, maar heeft bijna een jaar voorsprong op de rest. Toch betekent dat niet automatisch winst voor Microsoft, maar daar maakt Moore zich niet direct druk om. "De winst komt vanzelf wel, de investering, goed werk afleveren en een concurrerende voorsprong hebben is op het moment een stuk belangrijker. Wij zijn een bedrijf dat op de lange termijn denkt en dus doen we wel eens een grote gok. Ik denk dat onze aandeelhouders deze manier van werken niet altijd zullen waarderen, maar ze weten dat dit een gigantische groeikans is voor Microsoft en dat we dit moeten doen", aldus Moore.

Microsoft wil haar gamestak flink laten groeien. Het bedrijf wil daarom continu innoveren en nieuwe services bieden. Een voorbeeld daarvan is het Live Anywhere concept, waarmee het mogelijk is om je Live account ook te gebruiken op je PC en op meerdere consoles. Toch is Moore wel realistisch en beseft hij dat Microsoft niet in zijn eentje de gamesmarkt kan laten groeien. Volgens hem is de gamesbusiness een collectieve business en hij geeft zijn concurrenten dan ook een pluim.
"Ik denk dat Nintendo hun werk doet en het beeld en het gevoel wat mensen bij games hebben verbreed", aldus Moore. Hij vervolgt op ironische toon: "en Sony wil graag high-defintion films verkopen."

Het prijsvoordeel en het core systeem
Zoals iedereen weet heeft Microsoft twee modellen van de 360 op de markt gebracht, namelijk een Premium editie en een Core editie. Het lijkt er echter op dat mensen voornamelijk voor de premium editie gaan, omdat de 100 euro die het pakket extra kost, veel meer voor je geld geeft. Toch is ook de core editie belangrijk voor Microsoft zo laat Moore weten. "We moeten globaal denken. Wij zijn Amerikanen, maar driehonderd dollar is elders in de wereld een hoop geld. De mogelijkheid om mensen toch de ervaring te bieden voor iets minder geld is zeer belangrijk."

Moore maakte ook duidelijk dat we zeker prijsverlagingen kunnen verwachten, maar hij wilde niet zeggen wanneer. "De mogelijkheid om in de komende jaren een prijs te hebben van onder de tweehonderd dollar, terwijl die andere nog op vier tot vijfhonderd dollar zit, dat is wat we moeten bereiken."
Moore ziet in de releasedetails van de PS3 overigens opmerkelijk veel overeenkomsten met de 360. "Het klinkt allemaal erg bekend. Twee versies, een release in november, een online netwerk, wie had dat gedacht? Met de prijs van de van de PS3 zal het bij de launch wel goed zitten, we zullen tegen die tijd wel zien waar wij op zitten", aldus Moore.

Mediaformaat mag geen negatieve invloed hebben op next-gen game ervaringen
De PlayStation lijkt een groot voordeel te hebben ten opzichte van de Xbox 360, want Sony’s console heeft een Blu-ray speler, terwijl de 360 pas later dit jaar een add-on HD DVD speler krijgt. Toch is de keuze voor een aparte HD DVD speler al ruim van tevoren gemaakt, vanwege het simpele feit dat niet iedereen volgens Moore apparatuur hebben om high-definition video op af te spelen. Hij heeft dan ook kritiek op de keuzes van Sony

"Het is geen goede zaak om te besparen op de kosten van de console en daarna toch weer op vijfhonderd en zeshonderd dollar uit te komen, omdat het afspelen van films de voornaamste drijfveer van je console is, terwijl het zou moeten gaan om de game business en niet om een oorlog rond nieuwe mediaformaten."
Daarnaast wees Moore er ook nog op dat de door Sony gepromote 1080p resolutie momenteel niet interessant is. De Xbox en HD DVD speler leveren resoluties van 720p en 1080i en dat is volgens Moore voldoende. Zoals ook in dit artikel op Techzine te lezen is, liet Moore ook nog weten dat er momenteel maar bar weinig 1080p televisies op de markt zijn.

Nieuwe accessoires
Moore liet weten zeer onder de indruk te zijn van de nieuwe accessoires die er aan zitten te komen voor de 360. Zo komt er waarschijnlijk deze zomer een draadloos stuurwiel voor de 360, waar ook nog force-feedback in zit. Ook van de camera voor de 360 verwacht Moore erg veel.

Kijkend naar de accessoires rijst al gauw de vraag of er plannen zijn voor grotere harde schijven, omdat sommige 360 fans nauwelijks genoeg hebben aan de huidige modellen. Volgens Moore houdt zijn team de ontwikkelingen nauw in de gaten. Hij denkt dat de meeste gebruikers hun harde schijf momenteel goed inrichten en daardoor niet direct problemen hebben, maar er komt volgens hem een tijd dat dat niet meer afdoende is. Tegen die tijd zal er dan ook zeker een grotere harde schijf komen voor de 360.

Backwards Compatibility verdwijnt langzaam maar zeker.
Eén voordeel van de harde schijf is de mogelijkheid om spellen van de oude Xbox te kunnen spelen op de 360. Sommige spelers waren teleurgesteld in de kwaliteit en kwantiteit van de spellen. Moore erkent dat Microsoft daarin misschien tekortgeschoten is, maar er zal daarin weinig veranderen in de toekomst. "Niemand is geinteresseerd in backwards compatibility. Het is iets zeer ingewikkelds. Ik sta perplex van het feit dat er zoveel spellen backwards compatible zijn en er komen er zeker nog meer. Op een moment moet je er echter mee stoppen en verder gaan met de nieuwe generatie games. Ik denk dat we ons echter aan de belofte hebben gehouden en ongeveer twee tot driehonder games backwards compatible hebben gemaakt", aldus Moore.

Crossplatform games zullen niet worden opgedrongen.
Zoals gezegd kunnen spelers met Live Anywhere hun accounts op zowel de console als een PC gebruiken. In de toekomst betekent dat ook dat PC spelers het op kunnen nemen tegen 360 spelers. Of de service succesvol zal zijn hangt volgens Moore af van de consument. "Als zij willen dat het groeit, dan zal het groeien. Er zijn spellen die mensen met een toetsenbord en een muis willen doen en dingen die ze met een controller willen doen. Als de consument het mooi vindt, dan gaan wij er in investeren. We gaan het ze echter niet opdringen door bijvoorbeeld alle spellen cross-platform te maken. Wij zijn selectief en doen wat de speler vraagt."

Diverse partijen hebben al interesse getoond in cross-platform ondersteuning, maar tot nog toe waren de mogelijkheden nog niet toereikend. "In de tijd van de dreamcast hadden we Quake III als cross-platform, maar nu hebben we de beschikking over Vista en Xbox Live. Nu hebben we de servers die dit mogelijk kunnen maken. Wij denken dat het grote idee sociale interactie is, zoals bijvoorbeeld de marktplaats in Xbox Live. Microtransacties zijn de toekomst van wat wij proberen te doen", aldus Moore.

Gaat Microsoft ooit Japan veroveren?
Het is duidelijk dat de eerste Xbox het slecht heeft gedaan in Japan en Microsoft wil dat veranderen met de 360. Daarvoor moet het bedrijf echter wel ondersteuning hebben van Japanse speluitgevers, zoals bijvoorbeeld Square Enix dat de Final Fantasy reeks uitbrengt.
"Square Enix is een slim bedrijf en ze beginnen steeds globaler te denken. Ze vinden onze ideeën over online gaming erg goed en we zijn het daarin geheel eens. Voorlopig geen aankondigingen van hen of van ons, maar je kunt je voorstellen dat als twee bedrijven dezelfde visie delen en goed met elkaar praten, dat er dan wat uit kan komen", aldus Moore.

Het interview met Moore is ook beschikbaar als video, deze is hier te bekijken.