2min

Tags in dit artikel

, , ,

Met onmiddellijke ingang heeft Hi de tarieven voor het versturen van MMS-berichten radicaal verlaagd: tot het einde van het jaar is een MMSje net zo voordelig als een SMSje. Hi abonnees sturen multimediaberichten met foto, video, tekst en geluid naar keuze al vanaf 5 cent; Hi prepay klanten betalen 9 cent. Voorheen was dat 49 cent per bericht. Hiermee wil Hi zich als hét merk voor mobiele messaging in Nederland positioneren.

Moderne mobieltjes bieden veel meer mogelijkheden dan alleen bellen en tekstberichten versturen. Uit onderzoek van TNS/Nipo blijkt dat 34% van alle mobiele telefoons in Nederland voorzien is van een flink kleurenscherm en een ingebouwde camera, een percentage dat alsmaar toeneemt. Als we zo’n ‘camphone’ op zak hebben, maken we daar ook graag gebruik van; 86% maakt regelmatig kiekjes met hun mobiele telefoon. Maar de foto’s blijven vaak op het mobieltje zitten, terwijl het juist leuk is om deze momenten te delen; één beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Nog maar één op de vier mensen met een mobieltje met camera verstuurt wel eens een foto per MMS – dit komt neer op 8% van de totale bevolking. Ter vergelijking: bijna driekwart van de Nederlanders gebruikt de mobiele telefoon om SMSjes te versturen.

Marco Visser, COO van KPN Mobiel in Nederland: “Vooral jongeren vertellen ons dat ze graag foto’s willen versturen en ontvangen, maar zien MMS veelal als te duur. Met Hi maken we daar een einde aan; een MMS is nu net zo voordelig als een SMS, alleen veel leuker. Twee jaar geleden hebben we het voortouw genomen om de SMS-prijzen in Nederland flink te verlagen, met als gevolg dat er nu meer SMSjes worden verstuurd dan ooit. We verwachten dat deze stap een soortgelijke stimulans zal zijn voor MMS.”

De komende maanden gaat Hi een reclamecampagne inzetten om zijn voordelige MMS-tarieven te ondersteunen. Onder de noemer ‘Hi Love’ zal Hi overal hoor- en zichtbaar zijn via tv, radio, dagbladen, abri’s, billboards en online. De website http://www.hilove.nl staat centraal bij de campagne, met algemene informatie over MMS, instellingen per type toestel en daarnaast leuke content om je MMS-berichten mee op te fleuren, zoals plaatjes, animaties en geluidsclips. Hilove.nl gaat 8 juli live; de tv-spots zullen maandag 10 juli voor het eerst te zien zijn.

Ook na de actieperiode blijft MMSen met Hi voordelig: vanaf begin volgend jaar kost een MMS-bericht hetzelfde als twee SMSjes, ongeacht het abonnement.

Of we nu hetzelfde kunnen verwachten van de andere Telecom aanbieders is nog even afwachten. Voor de consument wordt het in elk geval steeds interresanter. Op naar de volgende prijzen oorlog?