1 min

Tags in dit artikel

,

iDeal slaat nog niet echt aan als betalingsmiddel online. De service is door vier banken gekoppeld aan de rekeningen van hun klanten, waardoor die eenvoudig aankopen op het internet kunnen doen. De klanten weten de service echter nog niet te vinden, zo blijkt uit een rappport dat Millward Brown naar buiten heeft gebracht.

Het bureau concludeert in het onderzoek dat de acceptgiro, overschrijven via internetbankieren en automatische incasso nog altijd het populairst zijn. Het onderzoek is gehouden onder 421 consumenten in Nederland.

Volgens het bureau komt het door dat iDeal nog onvoldoende bekend is en dus niet omdat het onveilig zou kunnen zijn, iets wat ook niet het geval is volgens het bureau. In januari van dit jaar onderzocht Kortingswinkel.nl ook al de bekendheid van iDeal en uit dat onderzoek kwam ook al naar voren dat de service weinig bekendheid genoot.

Om iDeal zo aangenaam mogelijk te maken hebben de banken de betalingsomgeving herkenbaar en betrouwbaar gemaakt, maar zolang de service niet veel gebruikt wordt, heeft dat weinig effect op het succes van de service. De vier banken die mee doen aan het project zijn ABN Amro, Rabobank, ING en Postbank.