1 min

Tags in dit artikel

,

Sinds 1990 onderschrijven de producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken. De Code bevat regels over reclame en verkoopactiviteiten. De Code verbiedt overmatige of onverantwoorde consumptie uit te beelden of te en reclame voor alcoholhoudende drank te vertonen aan een minderjarig geclassificeerd publiek. Daarom heeft de alcoholindustrie duidelijke afspraken gemaakt op welke zenders wel en op welke zenders niet zal worden geadverteerd. Jaarlijks wordt over de periode van augustus van het ene jaar tot en met juli van het daaropvolgende jaar vastgesteld welke zenders zijn aan te merken als jongerenzender. Voor de volgende televisiezenders zijn alcoholreclames het komende jaar zijn verboden: TMF, MTV, Nickelodeon, Jetix en The Box.

De definitie van een jongerenzender volgens de Code is ‘een zender waarvan meer dan 25% van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen’. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen (mensen die jonger zijn dan 18 jaar) in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender.

In de analyse zijn de volgende televisiezenders betrokken:

TV: Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, RTL4, RTL5, RTL7,SBS 6, Net5, Veronica, TMF, MTV, Discovery Channel, National Geographic Channel, Animal Planet, Jetix, Nickelodeon en The Box.