2min

Tags in dit artikel

, ,

Steeds meer mensen vinden hun weg naar web 2.0-applicaties. Zij willen interactief delen wat zij meemaken en het liefst zo beeldend mogelijk. Op dit moment richt deze drang tot delen zich steeds meer op beelden. Internet zoekmachine ilse.nl ziet met name de zoekopdrachten naar beeld- en imaging communities explosief stijgen. Zo zochten in de afgelopen twee maanden ruim 700 procent meer internetters naar imaging community Youtube.

Ook andere interactieve web-applicaties weten de internetter te boeien. Solomio, een videochat community, zag ook een flinke stijging in het aantal zoekopdrachten maar ook fotoshare community Flickr wist aanzienlijk meer zoekresultaten te bewerkstelligen.

“Door ontwikkelingen op het gebied van CE devices en de breedbandpenetratie wordt voor mensen de stap om video’s en foto’s op het internet te delen steeds kleiner. Tegenwoordig haal je snel en gemakkelijk een video of een fotoverzameling binnen. Ook kun je eenvoudig je eigen filmpjes schieten en uploaden om aan de wereld te laten zien”, vertelt Nils Rooijmans, hoofd Search & Research bij ilse media. “De opkomst van telefoons met video- en fotofunctie en het groeiende gebruik van webcams is een belangrijke verklaring voor de populariteit van dergelijke communities. Je ziet het bij websites als geenstijl en Nu.nl: mensen sturen foto’s en video’s in van nieuwswaardige gebeurtenissen en binnen no time is een dergelijk nieuwtje verspreid.”

Nu Youtube meer en meer in de media komt, stijgt het aantal zoekopdrachten hiernaar exponentieel. Het is onmogelijk de hype in de media los te zien van de belangstelling. Ook profielensites als Hyves, O’box en CU2 zagen door de nodige media-aandacht het aantal mensen dat op zoek is naar de sites of informatie over de communities toenemen.

“Wat ook goed scoort zijn consumentenvergelijkingssites als Kieskeurig en Kelkoo. De interesse voor dergelijke sites heeft een geleidelijker groei doorgemaakt. Vanaf eind jaren negentig kwamen sites waar consumenten hun meningen en bevindingen over producten konden geven steeds meer in trek”, vervolgt Rooijmans. “Door een soort collectief bewustzijn willen consumenten zich wapenen tegen producenten. Zij gaan uit van het principe ‘als ik de community help, zal de community mij in de toekomst ook zeker helpen’. Dergelijke sites zullen in de toekomst een belangrijker rol in het koopgedrag van de consument gaan spelen.”