1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

iDeal, een gezamenlijk online betaalsysteem van verschillende banken, is alweer een tijdje op de markt. Tania Rademaker en Mong-Nee Khaw besloten daarom hun afstudeeropdracht te wijden aan dit systeem en bekeken in hoeverre het systeem geaccepteerd is door gebruikers. Uit hun onderzoek blijkt dat grootste deel van de gebruikers tevreden is.

De klanten die het systeem gebruiken noemen het snel en veilig. Ook de winkeliers hebben dezelfde mening. Klanten vinden echter wel dat de transactiekosten te hoog zijn en het promotiemateriaal ongeschikt is.

De winkeliers zijn zoals gezegd tevreden. Ze zijn uitermate tevreden over het snelle en veilige systeem. Het samenwerkingsproject tussen de vijf banken heeft nu ongeveer dertien procent van de online betaalmarkt in handen. De twee miljoenste transactie is ook bijna bereikt.

De klanten vinden het een geruststellend idee dat het geld gelijk beschikbaar is, waardoor wachttijd voor een bestelling minimaal is. De winkeliers hebben nog wel wat klachten, zo is het systeem niet gemakkelijk te installeren en is de naam bij veel klanten nog onbekend. Ook de huidige transactiekosten van zeventig cent zijn wat aan de hoge kant.

De promotie vond nu nog plaats via de websites van de meewerkende banken, in de vorm van een banner. Winkeliers vinden dit echter geen goede methode en pleiten daarom voor zowel lagere transactiekosten, als voor betere reclame voor de dienst.