Het bedrijf Nielsen Entertainment heeft de resultaten openbaar gemaakt van een onderzoek naar het koop- en speelgedrag van actieve gamers in de USA.
Uit de cijfers blijkt duidelijk dat de PlayStation 2 op dit moment marktleider is, tweedes staat de Xbox met de GameCube op de voet gevolgd. Een ander opmerkelijk gegeven is het feit dat 56% van de 117 miljoen gamers in de Verenigde Staten games online spelen. Dit onderzoek is uitgevoerd tussen 3 en 9 juli onder 2.200 gamers met een minimumleeftijd van 13 jaar die in het bezit zijn van een spelcomputer en er minstens 1 uur per week op spelen. Hieronder vind je alle resultaten van het onderzoek:
- 59% is in het bezit van een PS2.
- 33% heeft een Xbox.
- 30% heeft een GameCube.
- 15% van de ondervraagden was in het bezit van een Xbox 360.
- 7% had in 2005 meer dan 1 console of handheld
- Nu in 2006 heeft 16% meer dan 1 handheld of console, deze stijging is te verklaren door de grote populariteit van de Nintendo DS en PSP.
- Gemiddeld spenderen de ondervraagden 14 uur per week aan het spelen van consolegames
- Gemiddeld 17 uur per week worden er handheldgames gespeeld.
- 24% van de actieve gamers spelen games op hun mobiele telefoon.
- Een gamer koopt gemiddeld 4 games per 6 maanden.
- In 90% van de gevallen koopt men de games gewoon in de winkel.
- De andere 10% wordt online gekocht.
- Wekelijks wordt er 16 dollar gespendeerd aan games door een gamer.
- Op 55 uren vrije tijd, wordt 13 uren ervan aan games besteed.
- 56% speelt online.
- 64% van de online gamers zijn vrouwen.
- 64% van de gamers speelt hoofdzakelijk op de PC.
- 40% van de actieve gamers zijn tieners.
- 13% zijn ouder dan 45 jaar.
- De verhouding van het aantal mannen tot het aantal vrouwen die gamen bedraagt ongeveer 2 op 1.