2min

Tags in dit artikel

, ,

Grote televisies, nieuwe consoles, digitale camera’s en laptops zijn de komende feestdagen de populairste consumentenelektronica, zo voorspellen analisten. DVD spelers en branders, desktopcomputers, audiosystemen en accessoires zijn daarentegen het minst populair.

De Amerikaanse National Retail Federation heeft becijferd dat ongeveer 33 procent van de Amerikanen die cadeaus gaan kopen voor de feestdagen consumentenelektronica of computergerelateerde accessoires aanschaffen.

Populairste artikel is in ieder geval de grote televisie, in een LCD en Plasma uitvoering, maar ook projectiemodellen. De lage prijs is daarbij de belangrijkste reden, maar ook de gebruiksvriendelijkheid is belangrijk, zo zegt analist Stephen Baker van de NPD Group. "Televisies zijn de absolute nummer één. Ze zijn niet vreselijk ingewikkeld en ook niet vreselijk duur. Je kan ze nu al aanschaffen en je hoeft niet te wachten tot de prijzen nog verder zakken", aldus Baker.

Een andere populair product is de digitale camera en ook bij dit product is de lage prijs de belangrijkste aanjager. De nieuwe modellen met meer megapixels en grotere zoomcapaciteit zijn tegen gunstige tarieven verkrijgbaar en veel mensen kiezen er daarom voor om hun huidige digitale camera te vervangen voor een nieuwer exemplaar.

Behalve de camera’s en televisies staan de nieuwe consoles van Nintendo en Sony en de iets minder nieuwe console van Microsoft ook hoog op de verlanglijst van de consument. De Wii en de PS3 zijn nieuw en dus zeer populair, maar de Xbox 360 is even populair, mede vanwege de goede beschikbaarheid. Ook GPS systemen voor in de auto gaan veel verkocht worden, ook hier weer vanwege de gunstige prijs.

Desktopcomputers zijn een stuk minder populair bij de Amerikaanse consument. De opmars van de laptop die krachtig genoeg is om een desktop te vervangen is al een tijdje bezig, vandaar dat meer mensen met de feestdagen een laptop dan een desktop gaan kopen. Ook de DVD spelers en branders zullen niet over de toonbank vliegen. Veel consumenten willen eerst de uitkomst van de strijd tussen HD DVD en Blu-ray afwachten en zien er weinig in om daarop vooruitlopend een DVD brander of speler te kopen.