2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Het is reeds bekend dat PS3 gebruikers de rekenkracht van hun console in kunnen zetten voor diverse soorten onderzoek door hem te koppelen met het Folding@home project. Er is echter kans dat zij echter ook de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan commerciële projecten in ruil voor korting op PS3 producten. Sony overweegt momenteel namelijk een aantal voorstellen van commerciële onderzoekinstellingen.

Momenteel zijn er een aantal grote projecten die de kracht van computers, en sindskort ook de PS3, inzetten voor allerhande onderzoek. Middels een kleine applicatie wordt ongebruikte processorkracht gebruikt om kleine stukjes code te verwerken van de projecten. Daardoor ontstaat een groot grid aan processors, die gezamenlijk hetzelfde of meer kunnen dan grote clusters van supercomputers. Twee van die projecten zijn SETI@Home, dat onderzoek doet naar buitenaards leven en Folding@Home, dat onderzoek doet naar onder andere geneeswijzen voor kanker, alzheimer en de ziekte van Parkinson.

Maar het succes van deze projecten heeft ook de aandacht getrokken van commerciële bedrijven die deze rekenkracht ook goed zouden kunnen gebruiken voor ontwikkeling van hun geneesmiddelen, maar ook andere producten. Sony heeft de laatste tijd dan ook verzoeken gehad om PS3 eigenaren de mogelijkheid te geven ook deel te nemen aan dit soort projecten. Uiteraard zijn veel mensen eerder geneigd om te kiezen voor een project dat niet aan deze rekenkracht verdient en daarom zullen commerciële bedrijven wat terug moeten doen voor deze deelname.

Sony bekijkt daarom momenteel hoe een dergelijk initiatief vormgegeven moet worden en het onderzoekt hoeveel PS3 eigenaren deel zouden willen nemen aan een commercieel project. Hoe de beloning voor deelname eruit moet komen te zien is ook nog niet duidelijk, maar Sony bekijkt onder andere de mogelijkheid om korting te geven op PS3 producten, gratis accessoires, of punten. Analisten verwachten dat deze beloning een aantal PS3 eigenaren wel over de streep zou kunnen trekken, maar dat het voor commerciële initiatieven een flinke taak zal zijn om eenzelfde imago te krijgen als non-profit initiatieven.