2min

Tags in dit artikel

,

Met gratis draadloos internet, een hotdog stand en een paar vrienden heeft Daniel Eran Dilger berekend dat hij dagen kan overleven vlak buiten een winkel, om in een vastberaden houding de laatste must-have gagdet in zijn handen te krijgen: de iPhone.

Dilger, een 33-jarige technology consultant uit San Fransisco, gaat vlak voor de release van de iPhone op 29 juni kamperen bij een Apple store. De iPhone is een mobiele telefoon met een touchscreen, muziek en video speler en heeft tevens een internetbrowser met e-mailmogelijkheden. "Misschien krijg ik mijn vrienden zover om samen met mij te kamperen, aldus Dilger.

Dilger is een van de typische personen om een iPhone te bemachtigen, volgens Kaan Yigit, study director bij de Solutions Research Group, een consumentenorganisatie in Toronto. De typische iPhone-koper is een jonge man met een diploma en een hoger dan normaal jaarlijks inkomen, volgens een online onderzoek van het bedrijf.

De iPhone, welke tussen de 500 en 600 dollar kost, zal alleen verkrijgbaar zijn via Apple en AT&T winkels in de Verenigde Staten. Ondanks het dure prijskaartje is o.a. ook Laura Knoll, 25, bereid om de rekening te betalen. "Het is alles in één. Ik ben helemaal opgewonden ervan, ik kan niet wachten om hem te krijgen," zei Knoll.

Eerder deze week waren er reeds boden van 1525 dollar op eBay, een online veilingsite waarop de iPhone door sommige verkopers werd aangeboden. Op vrijdag werden deze veilingen verwijderd en eBay-vertegenwoordiger Catherine England bevestigde dat het bedrijf geen toestemming had voor de voorverkoop van de iPhone, vanwege de uitzonderlijke hoge vraag.

Natuurlijk is de iPhone een populair item, maar waarom eigenlijk? Twee redenen, volgens Jen O’Connell, auteur van "The Cell Phone Decoder Ring", een boek dat de lezer helpt om een mobiele telefoon uit te kiezen.

De eerste reden volgens O’Connell is de krachtige marketingmachine van Apple. "Ze geven net genoeg informatie om mensen uit hun dak te laten gaan," aldus O’Connell, welke het bedrijf zelfs in staat acht haar grootmoeder in Montana te raken met hun marketing.

Ondanks dat Steve Jobs, Apple’s medestichter en directeur van het bedrijf, de telefoon in januari introduceerde heeft het bedrijf niets van de releasedatum losgelaten, totdat Apple televisiereclame’s begon uit te zenden vorige week zondag.

Maar O’Connell denk ook dat de hype rond de iPhone ontstaan vanwege zijn uniekheid. "Dit is als niets anders dat eerder is gefabriceerd," verklaarde ze. "Het ziet cool uit en de manier waarop je ermee communiceert is cool. Ik kwijl om er een te krijgen."