2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Goed voorbeeld doet volgen moet Microsoft gedacht hebben, want het bedrijf gaat zich meer richten op moeders en kinderen, omdat de softwaregigant ziet dat concurrent Nintendo daar veel succes mee heeft. Analisten verwachten dat een prijsdaling ook tot de mogelijkheden behoort.

Nintendo’s Wii console werd voorafgaand aan de next-gen console oorlog nog gezien als de underdog, maar de innovatieve console verkoopt momenteel vele malen beter dan de Xbox 360 van Microsoft of de PlayStation 3 van Sony. Voor consolebouwers is het allerbelangrijkste om een stabiele gebruikersgroep te hebben. Want als consumenten een console hebben kopen ze er ook spelletjes bij en juist op dat laatste wordt winst gemaakt. Het is dus niet vreemd dat Microsoft en Sony hun console onder kostprijs verkopen.

Microsoft heeft nog eens goed gekeken naar het succes van de Wii en volgens David Hufford van Microsoft is de prijs het sterkste punt van de Wii. "We zij ons goed bewust van het feit dat de optimale prijs in deze markt rond de 199 dollar ligt. De Wii heeft met zijn 250 dollar een erg sterke prijs. Als moeders de winkel inwandelen en ziet dat ze een console met een spel kan krijgen voor 250 dollar, dat ziet ze dat als een voordeel van 300 dollar. Nintendo heeft goed werk geleverd", aldus Hufford, hoofd van Xbox product Management.

Voor Microsoft is het vooral belangrijk om te voorkomen dat de Xbox 360 hetzelfde lot ondergaat als de eerste Xbox. De eerste Xbox sprak vooral mannelijke 15 tot 29-jarige hardcore gamers aan en genereerde uiteindelijke een solide groep van 25 miljoen gebruikers voor Microsoft. Topman Peter Moore van Microsoft ziet echter liever dat de Xbox 360 een groep van 90 miljoen gebruikers krijgt.

Het aanspreken van gezinnen zal tot die groei moeten leiden. Het bedrijf introduceerde daarom eind vorig jaar het spel Viva Piñata, maar dit spel was niet heel erg succesvol. Maar dit jaar gaat het bedrijf nog meer spellen uitbrengen voor kinderen en gezinnen, in de hoop dat de console aantrekkelijker wordt voor een grotere groep consumenten. Ook gaat Microsoft de displays in de winkels aanpassen zodat ze beter opvallen voor kinderen en hun ouders.

Van een prijsverlaging wil Microsoft echter nog niet spreken, maar analisten verwachten dat een verlaging van de prijs onontbeerlijk is als Microsoft meer klanten wil trekken. "Als Microsoft een goede line-up heeft voor de feestdagen dit jaar, dan moeten ze het grootst mogelijk aantal consoles aan consumenten verkocht hebben. Dat is de enige manier om de meeste games te verkopen", aldus analist Heather Bellini van UBS AG.