1 min

Tags in dit artikel

, ,

Online winkelen wordt steeds populairder onder bedrijven. Dit heeft de ICT Barometer van adviesbureau Ernst & Young 28 augustus 2007 gepubliceerd. Het onderzoek wordt elke twee maanden gehouden onder 600 bedrijven.

Van de ondervraagden zegt bijna zestig procent dit jaar vaker van internet gebruik te hebben gemaakt voor bedrijfaankopen, en dat in vergelijk met 2006. Meer dan de helft van de ondervraagden denkt dat een hoop winkels op zeer korte termijn geheel of gedeeltelijk te zullen verdwijnen.

De bedrijven zeggen dat ze enkele keren per maand tot enkele keren per week aankopen doen op het internet. Vooral bij vijftigplussers en bij de mannen is de populariteit van online winkelen toegenomen.

Net als vorig jaar zijn de hoge verzendkosten de grootste ergernis bij online winkelen, hierna volgt het tijdstip waarop de producten worden bezorgd. "Het is verbazingwekkend dat in Nederland de flexibiliteit in de bezorging aan huis niet meegaat met de ICT-mogelijkheden in deze tijd." Aldus directeur Jacob Verschuur van de afdeling ICT Leadership bij Ernst & Young. "Wij lopen in Nederland ver achter op dit gebied."

Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven zegt regelmatig te kampen met criminaliteit op het internet. Dit geldt in het bijzonder voor de middel- en kleinbedrijven. Betalen met een creditcard is in de ogen van twee op de vijf ondervraagden het meest riskant. Een op de vijf ondervraagden vindt betalen met het betalingssysteem iDEAL gevaarlijk.