1 min

Tags in dit artikel

, , ,

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) heeft een schikking van 200.000 getroffen met online adverteertde Member Source Media, omdat het bedrijf internetters heeft misleid door in reclame te melden dat mensen gratis prijzen gewonnen zouden hebben, terwijl dat niet het geval was.

Volgens de FTC hebben het bedrijf en de eigenaar Chris Sommers de CAN-SPAM wet overtreden, alsmede andere wetten die misleidende reclame verbieden. Member Source Media maakte gebruik van websites als Consumergain.com, PremiumPerk.com en FreeRetailRewards.com. Het bedrijf stuurde diverse mails rond met onderwerpen als "You won an iPod Video Player" en "Nascar Tickets Package Winner", maar bediende zich ook van online advertenties waarin werd gemeld dat mensen bijvoorbeeld een gratis laptop gewonnen zouden hebben.

Uiteraard waren de prijzen niet geheel gratis en hadden gebruikers niet zomaar wat gewonnen. Om de prijs te krijgen, moesten gebruikers eerst een groot aantal andere aanbiedingen doornemen en deelnemen aan andere acties. Deze acties hielden ondermeer in dat mensen producten moesten aanschaffen, een abonnement op satelliettelevisie moesten nemen of zich aan moesten melden voor verschillende creditcards.

Behalve de schikking van 200.000 dollar moet Member Source Media de FTC ook toegang verlenen tot haar boekhouding. De rechter moet de schikking nog goedkeuren.