1 min

Tags in dit artikel

, ,

Telfort moet zo snel mogelijk zijn misleidende reclame op televisie rectificeren. Dit heeft de rechtbank in Haarlem bepaald in een door Vodafone aangespannen kort geding.

Telfort had in een reclame beweerd, dat bellen via haar netwerk tot 117 euro per jaar goedkoper zou zijn dan bij Vodafone. Telfort moet de rectificatie tweemaal uitzenden op de netten waar de reclame is uitgezonden, op dezelfde tijdstippen als de oorspronkelijke reclame. Tevens moet Telfort de rectificatie ook op MSN en op haar eigen website plaatsen.

Het komt niet vaak voor dat reclames gerectificeerd moeten worden. Deze uitzonderlijke maatregel is door de rechtbank genomen omdat Telfort de spotjes pas enkele dagen na de sommatie van Vodafone had stopgezet.

In de gewraakte spotjes vergeleek Telfort de prijs van zijn 180-minuten belbundel met Vodafone’s 200-minuten bundel. Uit de reclame werd niet duidelijk dat SMS’jes bij Telfort apart afgerekend moeten worden, terwijl SMS’en evenals enkele andere diensten bij Vodafone uit het bundelbedrag betaald worden. Dit maakte de reclame volgens de rechtbank misleidend.