1 min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Amerikanen gebruiken steeds vaker hun mobiele telefoon om films en tv-series te bekijken. Dit is al een tijdje mogelijk maar pas nu begint het door te breken waardoor de markt groeit.

Amerikaanse telecombedrijven spelen hier natuurlijk op in om zo aan de wensen van de klant te voldoen. Zo gaat telecombedrijf AT&T themakanalen aanbieden over onder andere CBS, NBC, Comedy Central en MTV. Lost, CSI en Grey’s Anatomy gingen hier al aan vooraf en zijn al langer beschikbaar. Ook recente films als I am Legend zijn voor mobiele gebruikers beschikbaar gesteld.

Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Forrester blijkt dat slechts zeven procent van de gebruikers de mobiele telefoon gebruikt om films of tv-series te kijken. Dit lijkt niet zo veel, maar het gaat wel om een omzet van 308 miljoen dollar eind 2007. Vergeleken met andere diensten in deze sector lijkt dit heel weinig, echter is dit wel drie keer zoveel omzet in vergelijking met de omzet van 2006.

In Nederland is het kijken van films of tv-series via een mobiele telefoon niet echt populair. Volgens een onderzoek van TNS Nipo gebruikt slecht één procent van de gebruikers de mobiele telefoon voor dit doeleinde. Ook hebben de Nederlanders andere interesses, namelijk vooral nieuwsuitzendingen en sport al zijn tv-series ook wel populair.