2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Uit recente cijfers van onderzoeksbureau comScore blijkt dat internetgigant Google voor het eerst populairder is dan concurrent Yahoo! die voorheen de grootste in de V.S. was.

Het onderzoeksbureau concludeert dit aan de hand van unieke bezoekersaantallen van beide internetgiganten over de maand april.
Uit de cijfers blijkt dat alle diensten van Google tezamen maandelijks 466 duizend bezoekers meer bereiken dan de diensten van Yahoo!.

Een relatief klein verschil op een totaal bezoekersaantal van ongeveer 141 miljoen voor beide bedrijven. De groei van Google was echter wel aanmerkelijk groter. Google wist in april een groei van zeventien procent ten opzichte van dezelfde maand het jaar ervoor te halen en Yahoo! groeide in dezelfde periode met zo’n zeven procent.

Hoewel Google natuurlijk het meest bekend is vanwege haar zoekmachine maken ook miljoenen mensen wereldwijd gebruik van de online emaildienst van het bedrijf, beter bekend als Gmail.
Onlangs onderging deze dienst nog een visuele metamorfose.
De groei van andere diensten zoals Gmail zou met name te danken zijn aan de populariteit van de zoekmachine. Volgens het onderzoek zou deze het gebruik van andere diensten stimuleren.

Ook heeft Google een eigen fotodeelservice, Picasa, die moet concurreren met het zeer populaire Flickr, dat eigendom van Yahoo! is. En niet te vergeten is Google eigenaar van YouTube, ’s werelds meest bekende videosite. De aankoop van de site voor 1,76 miljard dollar maakte Google in één klap marktleider.

Yahoo! blijft echter in een ander opzicht wel de leiding houden. Yahoo! weet nog altijd meer unieke pageviews – het aantal keren dat een webpagina wordt bezocht – te genereren ten opzichte van concurrent Google. Dit betekent dat bezoekers van de Yahoo!-site meer tijd op de website spenderen en ook vaker terugkomen.

Vermoedelijk verliest Google hier de leiding omdat zijn bezoekers in de eerste plaats voor de zoekmachine komen en vervolgens weer weggaan. Yahoo! behaalde 33,6 miljard pageviews en Google 28,7 miljard. Slechts relatief kleine verschillen. Na Google en Yahoo heeft Microsoft het grootste bereik op de Amerikaanse markt. De eigenaar van onder andere MSN trekt maandelijks 121 miljoen bezoekers.