2min

Tags in dit artikel

, ,

Microsoft heeft al erg veel geprobeerd om meer gebruikers naar zijn zoekmachine Windows Live Search te trekken. Tot nog toe met weinig succes. Nu is het bedrijf van plan gebruikers te gaan betalen die producten via Live Search hebben gevonden en gekocht.

De ongebruikelijke promotie demonstreert de stappen die het bedrijf uit Redmond is bereid te zetten om meer marktaandeel in de zoekmarkt te krijgen. Vooralsnog wordt die markt gedomineerd door Google gevolgd door Yahoo!, Microsoft heeft slechts een marktaandeel van minder dan drie procent.

Microsofts Live Search Cashback-pagina, die al stilletjes voor inwoners van de Verenigde Staten beschikbaar is, belooft een deel van de prijs van het gevonden en aangeschafte product terug te betalen. Dat deel varieert tussen de twee tot dertig procent van de aankoopprijs.

Om de dienst een extra succes te maken heeft Microsoft deals gesloten met verschillende bedrijven, waaronder Barnes & Noble, Sears, Home Depot, J&R Electronics, Office Depot en andere. Zij hebben toegezegd mee te werken aan het Cashback-programma.

Een soortgelijke campagne is al eens uitgevoerd door andere bedrijven, toen leverde het gemixte resultaten op. "Als de korting aantrekkelijk genoeg is voor mensen, wat wel zo lijkt, zou dit initiatief zeker een aanzienlijk aantal klanten aan kunnen trekken," aldus analist Van Baker van Gartner Inc. "Maar wat zou kunnen gebeuren is dat klanten de site alleen gebruiken om iets te kopen, en voor het zoeken gewoon Google gebruiken."

Het is niet bekend hoelang Microsoft van plan is Windows Live Search Cashback aan te bieden, noch is het duidelijk hoeveel geld Microsoft ervoor heeft uitgetrokken. Eerder had Microsoft al Windows Live Search Club, waarmee gebruikers via een spelletje gebruikmakende van zoekopdrachten prijzen konden winnen. Dit zorgde voor een tijdelijke stijging in het marktaandeel.