2min

Tags in dit artikel

,

De Khronos group, de organisatie die huisvesting geeft aan verschillende open API’s waaronder de bekende grafische API OpenGL, heeft onlangs versie 3.0 van de OpenGL-specificatie vrijgegeven. Khronos is zelf uiteraard enthousiast over de nieuwe standaard maar veel ontwikkelaars delen dit enthousiasme niet. OpenGL is een programmeer interface (API) die op 3D-gebied moet concurreren met Direct3D van Microsoft.

Op veel plekken, waaronder het officiele forum van Khronos, was vlak na de uitgave van de nieuwe OpenGL-specificatie veel kritiek te lezen over OpenGL 3.0. Veel ontwikkelaars praten over een doodsteek voor OpenGL aangezien een hoop beloofde veranderingen niet terug te vinden zijn in versie 3.0.

Meer dan een jaar geleden bracht Khronos nog enthousiaste woorden naar buiten over een nieuwe API voor OpenGL gebruikmakend van objecten maar na een jaar aan stilte blijkt deze nieuwe API er niet te zijn. OpenGL 3.0 bevat nog altijd de bijna 20 jaar oude API uit OpenGL 1.1 wat volgens de ontwikkelaars de reden is waarom Direct3D in populariteit groeit.

Khronos lijkt in de ontwikkeling van OpenGL 3.0 meer rekening gehouden te hebben met de belangen van de CAD-industrie. Computer-aided design (CAD)-applicaties bevat enorm uitgebreide renderers bestaande uit enorm veel code die niet makkelijk herschreven kan worden naar een nieuwe API. De CAD-industrie heeft dus baat bij het behouden van de compatibiliteit van OpenGL.

Hoewel OpenGL 3.0 geen nieuwe API heeft gebracht is er wel ondersteuning voor een hoop nieuwe dingen opgenomen en is er een deprecation model opgenomen. In dit model staat beschreven welke functies later verwijderd worden uit de standaard en de specificatie biedt ook een mogelijkheid om een OpenGL-context aan te maken zonder deprecated functies. Via de deprecation model kunnen programmeurs bij nieuwe applicaties al rekening houden met forward-compatibiliteit.