2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Hoewel je tegenwoordig in steeds meer huishoudens een plasma- of lcd-televisie met bijbehorende set-top-box voor digitale televisie tegenkomt, blijven nog veel tv-kijkers bij analoge tv hangen.

Inmiddels beschikt een kwart van de Nederlandse huishoudens over digitale televisie. Van de Nederlandse huishoudens die nog niet zijn overgestapt, geeft slechts vier procent aan dat het binnenkort van plan is de overstap te gaan maken.

Voornaamste reden van de huishoudens om geen digitale televisie te nemen is de prijs. Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau KPMG en marktonderzoeker TNS Nipo onder 1100 Nederlanders. Bezitters van analoge televisie vinden digitale televisie simpelweg te duur.

In principe kost digitale televisie ook meer dan analoge televisie. Allereerst is de welbekende set-top-box benodigd die sommige aanbieders gratis verschaffen, maar indien niet al gauw enkele honderden euro’s in aanschaf kan zijn. Daarnaast is er een abonnement vereist dat ook gauw tien tot twintig euro per maand kost.

Uit het onderzoek blijkt ook dat veel analoge tv-kijkers onvoldoende op de hoogte zijn van de voordelen en nieuwe interactieve mogelijkheden van digitale televisie. Zo is het tegenwoordig mogelijk om on-demand televisie te bekijken wat wil zeggen dat je zelf een programma uitkiest en dat dan op aanvraag kan kijken. Tevens kan tegenwoordig met een special apparaat, een zogenaamde Digitale Video Recorder (DVR), ook digitale televisie worden opgenomen.

Dat geld een grote rol speelt is niet zo vreemd, want Nederlanders willen nou eenmaal graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. De ondervraagden geven aan maar weinig geld te willen besteden aan de aankoop van muziek en films via de aanbieders van digitale televisie.

Hoewel Nederlanders een hekel hebben aan reclame zijn er maar weinigen die ook daadwerkelijk iets extra willen betalen voor televisie zonder reclame. Ongeveer een op de tien Nederlanders wil voor digitale televisie zonder reclame een extra greep in de buidel doen.