2min

Tags in dit artikel

, , ,

De KPN-afdeling Hi heeft een onderzoek gedaan naar sms-berichten onder jongeren. Uit dit onderzoek is gebleken dat veel jongeren waarde hechten aan hun sms-berichten. Volgens sommige mensen gaan sms-berichten steeds meer op liefdesbrieven lijken die tijden ergens verstopt blijven liggen.

Volgens het onderzoek zouden jongeren namelijk heel moeilijk afstand kunnen doen van hun sms-berichten. Volgens Hi zou één op de drie vrouwen hun berichten zelfs overschrijven op papier, voordat ze beginnen met het verwijderen van berichten die zich in de inbox van de telefoon bevinden.

De meeste jongeren laten overigens ook hun sms-berichten in hun telefoon staan voor geruime tijd. Men gaf aan dat dit gedaan werd om de berichten later nog is een keer terug te kunnen lezen wanneer daar behoefte aan is. Het nadeel hiervan is dat de telefoon steeds voller raakt, waardoor het wissen van berichten later aardig wat tijd in beslag neemt. Bij het verwijderen van de berichten zouden de meeste jongeren ieder sms-bericht nalezen om vervolgens te bepalen welke het eerst verwijderd mogen worden van de telefoon.

In totaal heeft men voor het onderzoek 1017 jongeren ondervraagd die zich in een leeftijdscategorie van zestien tot en met 30 jaar bevonden. De meeste van deze jongeren hebben aangegeven dat ze hun berichten van geliefden en dergelijke voornamelijk bewaren, omdat hier toch wel een emotionele waarde aan vastzit.

Van de vrouwen uit het onderzoek zou acht op de tien vrouwen "lieve" sms’jes bewaren en bij de mannen doet zeven op de tien dit. Mannen gebruiken hun sms’jes niet alleen positief, want zeventien procent van de mannen zouden hun sms-berichten bewaren om er later mee te kunnen "chanteren". De Hi bewaarbox op het internet kan deze berichten zelfs opslaan en hier heeft men zelfs een categorie aangemaakt die voor exen geldt.

58 procent van de berichten zou volgens het onderzoek niet ouder zijn dan zes maanden en dit is vaak te danken aan de aanschaf van een nieuwe telefoon. Er is ook een groep mensen die sms-berichten in hun telefoon hebben staan die één tot drie jaar oud zijn. Dit geldt namelijk voor negentien procent van de ondervraagden.