2min

Tags in dit artikel

,

Verschillende regionale uitgevers zijn kwaad op het onlineportaal RegioSelect van De Telegraaf. Uitgever Enter Weesp wijst zijn bezoekers die via RegioSelect op de site van de uitgever komen, zelfs op dit conflict.

RegioSelect indexeert, net als Google Nieuws, nieuwsberichten van verschillende bronnen en geeft hier een verkorte versie van weer met een link naar de bron. Dat is echter niet goed gevallen bij regionale uitgevers.

De redacties van onder meer HDC Media, verantwoordelijk voor het Noordhollands Dagblad, hebben De Telegraaf al in mei dit jaar een boze brief gestuurd met daarin de vraag om te stoppen met het indexeren van hun nieuws of de citaten minder lang te maken. "De Telegraaf moet onmiddellijk stoppen met het kannibaliseren van zijn zusterbedrijf," schrijven redactieraad en –comissie van de HDC Media-kranten in de brief.

AD NieuwsMedia wil nu zelfs een rechter bij de zaak betrekken om te beslissen over de toegestane omvang van citaten bij nieuwsberichten bij nieuwe, digitale exploitatievormen. Volgens het AD is koppensnellen geen probleem, maar nu wordt duidelijk geprofiteerd van de inspanningen van het AD om regionaal nieuws te schrijven, aldus het AD zelf.

Uitgeverij Enter Weesp, bekend van Kabelkrant Weesp en Weespernieuws, is begonnen met een tegenaanval. Alle bezoekers afkomstig van RegioSelect krijgen een melding gepresenteerd waarin wordt gewezen op de klachten die het bedrijf over De Telegraaf heeft. Na het lezen van deze melding kunnen bezoekers pas verder met het lezen van het artikel.

Twee jaar geleden is er een soortgelijk conflict ontstaan. Dat conflict was tussen Google Nieuws en eveneens een groot aantal uitgevers, waaronder Agence France-Presse (AFP) en diverse Nederlandse bedrijven. De rechtszaak die werd aangespannen door de Copiepresse, de vereniging van de Frans- en Duitstalige pers in België, werd in eerste instantie door de eiser gewonnen. Echter wordt nu de bevoegdheid van de rechtbank betwist.

De Telegraaf reageerde op de klachten en vertelde dat zij met een e-mailnieuwsbrief en een website niet over de schreef gaan.