2min

Tags in dit artikel

,

Nog steeds worden IT-managers geplaagd doordat er problemen zijn met de e-mail. Een van de grootste oorzaken daarvan is de datagroei op de servers.

Uit een onderzoek van Iron Mountain Digital, specialist in beveiliging en opslag van digitale data, blijkt dat zo’n 52 procent van de Britse bedrijven kampen met e-mailproblemen. In één derde van de gevallen ging het om een downtime van twee uur of langer. Bij zeventien procent was de downtime zelfs langer dan elf uur.

De grootste oorzaak van de downtime is de datagroei op de servers. 55 procent van de bedrijven probeert daarom ook om het aantal mailtjes dat opgeslagen wordt te beperken. Als er namelijk te veel data opgeslagen wordt zorgt dit ervoor dat de back-up processen vertraagd worden. Ook het beheren en indien nodig de recovery van servers wordt door de hoeveelheid data vertraagd.

Als advies geeft Iron Mountain Digital om de omvang van alle inboxen te controleren om zo een explosieve groei van de hoeveelheid data tegen te gaan. Functies als disaster recovery, datareductietechnologie en retentie/opschoonregels spelen ook een belangrijke rol. "Een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven storagebeheeroplossingen implementeren is om de betrouwbaarheid van het e-mailverkeer te verhogen. CIO’s zijn momenteel verantwoordelijk voor het opslaan en beheren van miljoenen, soms wel miljarden e-mails. Dit is een dure en steeds riskanter aangelegenheid. Opslagbeheer en het voorkomen van downtime zijn tegenwoordig belangrijke taken voor elke IT-afdeling." aldus Martin van Pijkeren, Regional Manager Benelux bij Iron Mountain Digital.

"Bedrijven hebben de keuze tussen het instellen van een e-mailquotum – dat vaak niet populair is onder eindgebruikers –en het verliezen van grip op het opslagbeheer. Slechts vijf procent van de bedrijven implementeert retentie- en opschoonregels die medewerkers motiveert om opslagcapaciteit vrij te maken. Het is dan ook niet verrassend dat bijna de helft van de geïnterviewden van mening is dat hun aanpak voor e-mailbeheer het werken moeilijker maakt. Het is duidelijk dat er een meer vooruitstrevender aanpak nodig is voor e-mailbeheer in Groot-Brittannië."