1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

Misleidende reclames die via sms verstuurd worden zijn binnenkort waarschijnlijk verleden tijd. De stichting Nederlandse Reclame Code kijkt namelijk of het mogelijk is een sms-code toe te voegen.

De code bevat bepaalde regels waar de reclame aan moet voldoen. De regels zijn onderverdeeld in een algemeen gedeelte en een bijzonder gedeelte. Het verschil is dat in het algemene gedeelte de hoofdlijnen staan, maar in het bijzondere gedeelte er nog specifiek wordt ingegaan op bepaalde sms-diensten en producten.

De branche-organisatie voor sms-diensten heeft al een voorstel ingediend bij de stichting. "We zijn nu in het stadium dat we de acceptatie van de code bekijken die is aangedragen", aldus een woordvoerder.

De Reclame Code Commissie houdt zich bezig met klachten tegen reclame-uitingen. De stichting heeft hier bepaalde regels voor vastgesteld die zijn opgenomen in de zogenaamde ‘code’. Indien een bedrijf zich niet aan de regels houdt zal de stichting hier een stokje voor steken.

De Reclame Code Commissie is niet de enige stichting die zich hier mee bezighoud. Consumentenautoriteit heeft namelijk al een eigen sms-gedragcode waarin bepaalde regels staan. Echter houden niet alle bedrijven zich aan de regels. Enkele grote bedrijven die zich hier wel bij aangesloten hebben zijn: Cellgate, Telitas en KPN Callfactory.