2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Nadat Apple afgelopen weekend al aanpassingen deed aan het reviewbeleid van applicaties in de App Store, heeft Apple daarnaast ook enige aanpassingen gedaan om misbruik van ontwikkelaars te voorkomen.

Dit betreft wijzigingen in de manier waarop applicaties na een update weergegeven worden. Voorheen was het zo dat applicaties gecategoriseerd werden op releasedatum. Als er een nieuwe versie van een applicatie, bijvoorbeeld versie 1.1, uitgebracht werd, zou deze opnieuw op pagina 1 komen te staan. Dit zorgt er vervolgens voor dat deze applicaties veel populairder zijn dan applicaties die ergens op pagina 45 staan.

Volgens Krishna Vegesna van het bedrijf TouchMe dat zelf drie applicaties in de App Store heeft staan, is het zo dat bij de oude manier van categoriseren de verkopen van hun applicaties bij elke update meteen een enorme stijging vertoonden. Hij toont dit aan met onderstaande grafiek waarin de langste balkjes overeenkomen met het moment dat een update van de applicatie in de App Store verschijnt.

Ontwikkelaars konden hier volgens Vegesna handig misbruik van maken door gewoon veel updates voor hun applicaties uit te geven. Immers zorgde elke update ervoor dat de applicatie weer op pagina 1 terechtkwam.

"Met de laatste update voor de App Store, is bovenstaande niet langer van toepassing (en ik ben blij dat dat zo is)", geeft Vegesna aan. "Dit is omdat applicaties nu gecategoriseerd zijn volgens hun exacte verschijningsdatum in de App Store in plaats van de laatste datum van hun update."

Uiteindelijk zorgen Apples aanpassingen ervoor dat nieuwe applicaties langer op pagina 1 blijven staan omdat de updates voor applicaties niet langer hun plek op pagina 1 komen opeisen. Volgens Vegesna zorgt het er tevens voor dat ontwikkelaars zich meer bezig gaan houden met de kwaliteit van hun applicaties in plaats van zoveel mogelijk updates uitgeven om populair te blijven.

Kanttekening die Vegesna plaatst is echter dat slimme tactische ontwikkelaars nog altijd de mogelijkheid hebben om meer nieuwe applicaties uit te brengen, die vervolgens weer op pagina 1 terechtkomen, met als gevolg dat de verkoopcijfers ten gevolge daarvan wederom stijgen. Het blijft een beetje een kat-en-muis-spel tussen Apple en ontwikkelaars.