1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Per vandaag is nieuwe wet- en regelgeving van kracht geworden waardoor het voor consumenten duidelijker moet worden welke tarieven er gelden bij het bellen naar betaalde informatienummers.

Zo moet voor het bellen naar een 0900-nummer met een tarief van meer dan 15 cent per minuut een maximumtarief per gesprek gemeld worden. Ook moet het duidelijker worden hoe hoog de kosten zijn bij het gebruik van een mobiele telefoon naar deze nummers.

Volgens de OPTA is het niet aanvaardbaar dat consumenten moeten opdraaien voor de slechte bereikbaarheid van een bedrijf of instantie, daarom zijn de regels per vandaag verscherpt. Toch is de hoogte van het maximumtarief niet in de wet vastgelegd.

De bedoeling is dat bedrijven zich op dit punt kunnen onderscheiden en dat de kwaliteit van telefonische helpdesks hierdoor vooruit gaat. Als een consument langer dan tien minuten in de wacht staat kan dit volgens de nieuwe regels duiden op misbruik en de OPTA gaat periodiek, en op basis van steekproeven, de tariefmeldingen controleren.

In eerste instantie zal dan een waarschuwing uitgedeeld worden. Consumenten kunnen via een online klachtenformulier klachten melden bij ConsuWijzer.

Ook pakt de nieuwe wet de extra kosten aan bij het gebruik van een mobiele telefoon. Vaak hebben consumenten geen enkel idee van deze verkeerskosten, dus dar komt ook een aparte tariefmelding voor. De melding “plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon” is niet meer voldoende.